Средства осигурања у процесима јавних набавки
Важећи Закон о јавним набавкама одређује, поред осталог,  да су врсте гаранција, односно средстава осигурања гаранција за озбиљност понуде, те гаранција за...

Важећи Закон о јавним набавкама одређује, поред осталог,  да су врсте гаранција, односно средстава осигурања гаранција за озбиљност понуде, те гаранција за уредно извршење уговора, као и да се форме/облици гаранција дефинишу подзаконским актом.

Важећи Правилник о форми гаранције за озбиљност понуде и извршење уговора, који је 2014. године донесен од стране Агенције за јавне набавке Босне и Херцеговине (Агенција), приоритет у облику гаранција, а без јасног, прецизног и одрживог образложења, даје банкарској гаранцији у односу на друге побројане облике гаранција: чек, мјеница, готовински депозит итд.

Осим овога, може се опазити, а то траје ево већ 11 година, да је текст важећег Правилника на хрватском језику, у појединим дијеловима, члан 3., различит од текстова на босанском и српском језику. Наиме, члан 3. Правилника на босанском и српском језику је истовјетан текст гдје члан 3. има три става, док члан 3. Правилника на хрватском језику има четири става, гдје у ставу (1) има три алинеје и различитог је текста од текста члана 3. на босанском и српском језику. Како ли је тек у овим дијеловима изгледала и изгледа практична примјена? Ово је уочио и уважени посланик у Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине, госп. Јасмин Емрић, те је човјек још у априлу ове године поднио посланичку иницијативу да се то коригује. Захваљујемо се уваженом посланику и овом приликом. Надамо се да ћемо у Агенцији збити редове и ово ускоро кориговати. Од тада се покушава утврдити који од правних сектора у Агенцији је био интерни носилац посла припреме овог Правилника у 2014. години, а како би тај сектор припремио и корекције. Надамо се да ћемо то успјети у овој години. Једну једноставну техничку корекцију Правилника. Након 11 година од доношења и примјене Правилника.

Давање приоритета једном облику у односу на друге облике, те чак прописивање и образаца банкарских гаранција уз важећи Правилник, је морало бити попраћено важним критеријима и озбиљним разлозима. Међутим, то је, колико је уочљиво, изостало. Ово посебно што су нпр. чек или мјеница облици, односно средства која су у нпр. Босни и Херцеговини, на различитим нивоима власти, детаљно уређени законским прописима који броје више десетина чланова, а неки и преко стотину чланова, а готовински депозит је можда и најквалитетније средство осигурања, док је банкарска гаранција, колико је познато, по свом карактеру облигациони однос, уређен законским прописима из области облигационих односа.

Нису познате анализе Агенције у погледу примјене важећег Правилника у дијелу колика је потенцијална препрека учешћу у поступцима јавних набавки малим и средњим предузећима прописивање овог приоритетног облика гаранција, јер, до сада, као да Агенција, из непознатих разлога, није била склона анализама (надамо се да ћемо то у будућности/сљедећем мандату промијенити). Међутим, врло вјероватно би једна таква анализа, на релевантном узорку понуђача, посебно из категорије малих и средњих предузећа, показала да су одредбе важећег Правилника које, из незнаних разлога, искључиву предност дају банкарској гаранцији као облику осигурања, одговарајућа препрека њиховом већем и ширем учешћу у поступцима јавних набавки, а тиме и већој и широј конкуренцији у поступцима. Ово посебно, али без ограничења, из разлога цијене коштања и прибављања овог облика осигурања, у односу на друге облике.  

С тим у вези, намјера је да се кроз нови Закон о јавним набавкама и њему припадајући оквир, поред осталог, а у циљу унапређења ефикасности процеса, олакшања учешћа малим и средњим предузећима и увећања конкуренције, изједначе, учине равноправним и доведу у исту раван сви облици гаранција: чек/мјеница/готовински депозит/банкарска гаранција и сви други инструменти финансијског осигурања прописани важећим прописима из области финансија.

Обзиром на значај наведеног и потребу заједничке сарадње и ангажмана свих релевантних институција, организација цивилног друштва и представника приватног сектора, користимо прилику да позовемо све заинтересиране да континуирано достављају, док трају активности везане за Преднацрт новог Закона о јавним набавкама, своје приједлоге, коментаре и сугестије у погледу регулисања наведених питања путем званичног контакт е-маила АЈН (контакт@јавненабавке.гов.ба), те поштом/факсом на слиједеће адресе/бројеве факса:

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - сједиште у Сарајеву 
Маршала Тита 9а/И
71000 Сарајево
Факс: 033/251-595

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - филијала Мостар 
Кнеза Домагоја бб
88000 Мостар
Факс: 036/514-334

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - филијала Бања Лука 
Веселина Маслеше 1
78000 Бања Лука
Факс: 051/227-347

С поштовањем,
Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине