Незаконито изузимање субјеката од примјене Закона о јавним набавкама
Веома озбиљно коруптивно жариште, с крупним посљедицама ефектуираним у незаконитом трошењу јавних средстава и рушењу система јавних набавки у Босни и...

Веома озбиљно коруптивно жариште, с крупним посљедицама ефектуираним у незаконитом трошењу јавних средстава и рушењу система јавних набавки у Босни и Херцеговини (БИХ), а које је уочено анализом система од стране актуелног директора Агенције за јавне набавке Босне и Херцеговине (Агенција), су и ситуације неоснованог изузимања субјекта, који би по свом статусу морао бити и јесте уговорни орган и примјењивати Закон о јавним набавкама, од примјене Закона о јавним набавкама за набавке роба, услуга и радова. Наиме, у пракси су забиљежени случајеви у којима неки субјект, који би по свом статусу морао бити и јесте уговорни орган и примјењивати Закон о јавним набавкама, напросто не примјењује Закон о јавним набавкама. Опажене су и ситуације у којима неки субјект једноставно донесе одлуку да непримјењује Закон о јавним набавкама, иако би по свом статусу морао бити и јесте уговорни орган и примјењивати Закон о јавним набавкама уз настојање ишођења мишљења Агенције и/или Конкуренцијског вијећа БИХ као потврде за непримјењивање Закона о јавним набавкама. Дакле, у пракси су забиљежени случајеви да поједина институција, која је уговорни орган по Закону о јавним набавкама, једноставно, а врло смишљено и плански, донесе одлуку да не примјењује ЗЈН.

Овоме у прилог иду и врло спорне одредбе става (3) у члану 5. важећег Закона о јавним набавкама, које су као такве оцијенили и међународни стручњаци из СИГМА, указујући да такве одредбе не кореспондирају са релевантним законодавством Европске уније о јавним набавкама. У том смислу, тренутни директор Агенције је обуставио, да даљњег, примјену ове одредбе у пракси и наложио хитне активности у Агенцији везане за њену реформу.

Тренутни Закон о јавним набавкама као да не садржава норме које регулишу или санкционишу наведене опасне и озбиљне ситуације, што оставља простор за различите облике малверзација. 

С тим у вези, намјера је да се кроз нови Закон о јавним набавкама нормирају и санкционишу наведене ситуације и питања.

Обзиром на значај наведеног и потребу заједничке сарадње и ангажмана свих релевантних институција, организација цивилног друштва и представника приватног сектора, користимо прилику да позовемо све заинтересиране да континуирано достављају, док трају активности везане за Преднацрт новог Закона о јавним набавкама, своје приједлоге, коментаре и сугестије у погледу регулисања наведених питања путем званичног контакт е-маила АЈН (контакт@јавненабавке.гов.ба), те поштом/факсом на слиједеће адресе/бројеве факса:

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - сједиште у Сарајеву 
Маршала Тита 9а/И
71000 Сарајево
Факс: 033/251-595

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - филијала Мостар 
Кнеза Домагоја бб
88000 Мостар
Факс: 036/514-334

Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине - филијала Бања Лука 
Веселина Маслеше 1
78000 Бања Лука
Факс: 051/227-347

Озбиљност и коруптивни ефекат ситуације најбоље илуструје и презентира случај једног субјекта, који случај већ има, а тек ће имати погубне посљедице по сами опстанак система јавних набавки у БИХ, уколико се судском одлуком потврди незаконито и неправилно рјешење другостепеног органа, донесено у измишљеном управном поступку.

У наставку ћемо настојати осликати правну позадину и недосљедности случаја, реакције и притиске других институција, ризике легализације незаконитости, актуелне пријаве и сумње на злоупотребе, те позив на институционалну одговорност и заштиту јавног интереса.

Ријеч је о случају који пријети да потпуно уруши систем јавних набавки у БИХ.

Молимо да се на почетку покуша замислити сљедећа ситуација.

Ситуација у којој нпр. Управа за индиректно опорезивање БИХ изврши "брисање" неког обвезника индиректних пореза из система обвезника индиректних пореза.

Ово иако је по свим законским критеријима јасно да је ријеч о обвезнику и да исти мора бити у систему. 

Наравно да је тешко или немогуће замисливо ово са Управом за индиректно опорезивање БИХ.

Међутим, управо се 2015. године такво нешто догодило у систему јавних набавки у БИХ.

Један субјект је 2015. године незаконито, од стране Агенције, "обрисан" из система е-Набавке и од тада троши јавна средства без примјене Закона о јавним набавкама.

Тим "брисањем" овом субјекту је осигуран изговор да не примјењује Закон о јавним набавкама.

На овај случај је, путем једног упита, у новембру 2023. године, пажњу скренуо један истраживачки новинар.

Од тог тренутка садашњи руководилац Агенције тражи начин да стави ван снаге посљедице овог случаја - да један субјект, иако је на то обавезан, не примјењује Закон о јавним набавкама.

Да није било овог истраживачког рада можда се за овај случај никад не би ни сазнало.

Он показује важност истраживачког новинарства и сарадње између истраживачких новинара и институција. 

Када је извршено спорно "брисање", тада важеће Упутство о условима и начину објављивања обавјештења и достављања извјештаја у поступцима јавних набавки у информационом систему "е-Набавке" ("Службени гласник БиХ" бр. 90/14) је познавало само институт деактивирања корисника система е-Набавке, прописујући да Агенција има право деактивирања корисника и то само у случају престанка постојања истог. 

Упутство није давало никакво право "брисања" и сл.

Овај субјект који је "брисан", када је поднио овај захтјев за "брисање" 2015. године, није престао постојати.

Далеко и управо супротно од тога.

Итекако је наставио постојати.

Али сада са једном огромном разликом.

У свом постојању више није примјењивао Закон о јавним набавкама.

Иако је на то био обавезан.

И то траје до данас.

Статус овог субјекта као обвезника примјене Закона о јавним набавкама потврђује и Уред за ревизију институција у Федерацији БИХ.

Према јавно доступним налазима и извјештајима Уреда за ревизију институција у Федерацији БиХ, овај субјект је само: 

- 2017. године потрошио преко 2.500.000 КМ, 
- 2021. године око 1.700.000 КМ, 

јавних средстава без примјене Закона о јавним набавкама. 

Проћењује се да је, у овом периоду од 2015. године до данас, потрошено око 25 милиона КМ без икакве контроле, надметања или одговорности, тј. без примјене Закона о јавним набавкама.

Након скоро годину дана различитог дописивања са разним институцијама, Агенција је поступајући у извршењу питања и захтјева надлежног тужилаштва, провела и утврдила све потребне радње на "враћању" улоге уговорног органа овом субјекту у систему е-Набавке. 

И о истом обавијестила све надлежне и потребне органе и субјекте у априлу 2024. године. 

Реактивација овог субјекта у систем е-Набавке проведена је ради отклањања раније почињене незаконитости из 2015.године. 

Али се сада суочавамо са институционалним притисцима да поново починимо незаконитост.

Од нас се тражи да поново извршимо "брисање" овог субјекта са система е-Набавке.

"Брисање" које би представљало кривично дјело и отворило врата правном хаосу.

Наиме, једна државна институција, као другостепени орган је, у измишљеном управном поступку, донијела незаконито рјешење које покушава одузети надлежности Агенцији.

Ако надлежни суд допусти да се то рјешење проведе, сви други субјекти би могли самоиницијативно изузети своје поступке из законског режима.

То би значило да се годишње до 6 милијарди КМ јавних средстава троши без икакве контроле.

Ово је директан удар на владавину права, једнакост и јавни интерес.

Субјект из случаја сада користи правне маневре које није користио 2015. године, показујући правну недосљедност.

Пријаве које смо запримили и запримамо указују на континуирано незаконито трошење јавних средстава и фаворизовање понуђача од стране овог субјекта.

Ово више није само институционални спор – ово је питање заштите уставног поретка и јавних финансија.

Одлагање извршења незаконитог рјешења није противно јавном интересу – управо супротно.

Субјект не трпи никакву штету, док би извршење спорног другостепеног рјешења изазвало системску катастрофу.

Агенција је тренутно усамљена у овој борби, али неће одустати од законитости и заштите јавног интереса.

Позивамо све надлежне институције да се укључе и спријече легализацију незаконитости.

Ово је тренутак истине за систем јавних набавки у БИХ, за Закон о јавним набавкама и за народе и  грађане у БИХ.

Ако сада не реагују суд и друге институције, сутра ће бити касно.

Систем је на ивици – и више нема простора за чекање.

С поштовањем,
Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине