Почетак примјене нових правила у е-Аукцијама
Савјет министара БиХ на 25. сједници одржаној 03.10.2023. године, донијело је нови Правилник о условима и начину...

Савјет министара БиХ на 25. сједници одржаној 03.10.2023. године, донијело је нови Правилник о условима и начину кориштења е-Аукције ("Службени гласник БиХ" број 80/23). Примјена овог правилника почиње од 01.01.2024. године, када ће Агенција за јавне набавке БиХ (Агенција) омогућити и у систему е-Набавке провођење е-Аукције према правилима која су прописана овим Правилником.

Нова правила и побољшања која су дефинисана новим Правилником о условима и начину кориштења е-Аукције су:

1. У случају подјеле поступка набавке на лотове, е-Аукција се заказује за сваки лот посебно и не може се заказати почетак за више од три е-Аукције у истом сату.

Образложење: Циљ повећања броја лотова за које се у једном поступку и једном сату могу заказати е-Аукције јесте да се убрза процес окончања поступка до доношења одлуке о избору или поништењу поступка набавке.

2. Агенција може отказати и/или онемогућити заказивање нових е-Аукција у случају проблема који се десе искључиво у окружењу за које је она одговорна.

Образложење: У пракси су се повремено знали десити технички проблеми како на мрежној инфраструктури, тако и на хардверским компонентама окружења на којем је смјештен информациони систем е-Набавке, а који су утицали на ток е-Аукција. Када се десе овакви технички проблеми, онда је било неопходно омогућити администраторима, да за одређени период, могу извршити отказивање заказаних е-Аукција, али и онемогућавање заказивања нових е-Аукција док се технички проблеми не ријеше.

3. Агенција поновно заказује е-Аукцију у случају проблема који се десе искључиво у окружењу за које је она одговорна, а усљед којих дође до немогућности почетка заказане е-Аукције, прекида е-Аукције у току, неиспоручивања системске нотификације о заказивању е-Аукције или других техничких проблема који утичу на исправан ток и завршетак е-Аукције.

Образложење: На основу досадашње праксе у примјени е-Аукције и анализе свих техничких проблема који су се дешавали у окружењу за које је одговорна Агенција нормирани су додатни разлози који су основ за поновно заказивање е-Аукције.

4. Када је потребно поново заказати е-Аукцију усљед околности из тачке 3. ове вијести, а о којима Агенција нема сазнања, корисник система је дужан доставити захтјев Агенцији путем система е-Набавке.

Образложење: Систем је надограђен са новом функционалношћу која омогућава ефикасније подношење захтјева и реализацију истог путем система е-Набавке.

5. Уговорни орган поништава е-Аукцију или поништава и поново заказује е-Аукцију у случају основане жалбе, рјешења Уреда за разматрање жалби Босне и Херцеговине и у другим оправданим случајевима.

Образложење: Увођење разлога за поништавање или поништавање и поновно заказивање е-Аукције ствара се могућност вођења статистике. Овом одредбом поништавање или поништавање и поновно заказивање е-Аукције се пребацује на уговорне органе.

6. Свако снижавање цијене понуде је могуће у распону од 0,1 % до 10 % од понуђене цијене.

Образложење: Новим Правилником о условима и начину кориштења е-Аукције рачунање опсега је промијењено на начин да се опсег за снижавање цијене понуде рачуна од сваке понуде понуђача, чиме се омогућава такмичење за било коју позицију на ранг листи и настоји спријечити колузија понуђача.

Напомињемо да се у случају ниских цијена у е-Аукцији, опсег у којем се понуђачи могу кретати са својим понудама, потенцијално би могао бити такав да поједини понуђачи не би могли подијети понуду. То значи да се може десити нпр. сљедећа ситуација:

ПОН1: 0,18 КМ (Опсег: 0,17-0,17)
ПОН2: 0,19 КМ (Опсег: 0,18-0,18)
ПОН3: 1,20 КМ (Опсег: 1,08-1,19)

Обзиром да у току е-Аукције није могуће понудити идентичну цијену која се већ налази на ранг листи, то би значило да ПОН2, иако му систем дозвољава опсег и уношење понуде од 0,18 КМ, то не би могао урадити, јер таква понуда постоји код понуђача ПОН1.

С тим у вези, правило израчуна опсега је морало бити кориговано, те је омогућено обарање цијене од 0,01 КМ до 0,1 КМ оног тренутка када понуда понуђача достигне 1,00 КМ и ниже од тога.

7. Почетком примјене овог Правилника уговорни орган за поступке јавне набавке из члана 4. став (1) овог Правилника, код којих се користи најнижа цијена као критериј за додјелу уговора, дужан је предвидјети провођење е-Аукције за најмање 60% поступака јавне набавке.

Образложење: Препорука ЕУ је да се смањи обавезност предвиђања провођења е-Аукције. Поред тога досадашња пракса је показала и да је неопходно извршити смањење процента обавезности предвиђања провођења е-Аукција из разлога што одређени предмети набавке не могу бити предмет процеса е-Аукције, јер није могуће извршити рангирање понуда помоћу аутоматских метода оцјењивања. Такођер, када су неким другим прописима дефинисане фиксне/минималне вриједности/цијене одређених роба, услуга и/или радова, испод којих, према тим прописима, није могуће више снижавати цијену понуде у таквим случајевима е-Аукција није примјењива. Поступци у горе наведеним случајевима ће се проводити без предвиђања провођења е-Аукција, те је због тога било неопходно смањење процента обавезности. 

Агенција је припремила Упутство за кориштење нових правила у е-Аукцији који можете преузети у оквиру ове вијести.

Свим својим корисницима Агенција жели угодно кориштење новог модула за е-Аукције, те наравно стоји на располагању за додатна питања.

НазивВеличинаKratko Uputstvo - eAukcija Novi Pravilnik.pdf 676.00 KB