Проблематика „професионалних жалитеља“ у систему јавних набавки
Члан 1. став (1) Закона о јавним набавкама („Службени гласник БИХ“, бр. 39/14 и 59/22) – у даљем тексту: Закон...

Члан 1. став (1) Закона о јавним набавкама („Службени гласник БИХ“, бр. 39/14 и 59/22) – у даљем тексту: Закон или ЗЈН, прописује да се овим законом уређује систем јавних набавки у Босни и Херцеговини, утврђују правила за поступке јавних набавки, и то на начин да се дефинирају права, дужности, одговорности и правна заштита учесника у поступку јавне набавке, те надлежности Агенције за јавне набавке Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Агенција) и Канцеларија за разматрање жалби Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: КРЖ).

Закон, дакле, уређује и правну заштиту учесника у поступку јавне набавке (ДИО ТРЕЋИ – ПРАВНА ЗАШТИТА). Правна заштита је, у Закону, дефинисана у складу са захтјевима одговарајућих директива Европске уније, у смислу да је, поред осталог, у поступку правне заштите, нормирано поступање уговорних органа, кандидата/понуђача и Канцеларије за разматрање жалби БИХ.

Члан 3. Закона прописује да је уговорни орган дужан да поступа транспарентно, да се у поступку јавне набавке према кандидатима/понуђачима понаша једнако и недискриминирајуће, на начин да осигура правичну и активну конкуренцију, с циљем најефикаснијег кориштења јавних средстава у вези с предметом набавке и његовом сврхом - став (1), као и да се опћи принципи обавезно примјењују и поштују и у поступку правне заштите – став (2).

Како је проблематика „професионалних жалитеља“, у претходном периоду, доживјела својеврсну ескалацију, Агенција за јавне набавке БИХ (у даљем тексту: Агенција) је, у вршењу својих надлежности из члана 92. став (3) Закона, покренула активности, те добила и прикупила информације, сазнања и доказе о „професионалним жалитељима“. С тим у вези, предметне информације, сазнања и докази представљају озбиљан скуп индиција да овакви, „професионални жалитељи“, серијским изјављивањима жалби код различитих уговорних органа, на различите поступке и предмете набавки, немају за циљ исправке евентуалних грешака и посљедично добијање уговора у конкретном поступку набавке. Управо супротно, озбиљан је скуп индиција да им је циљ успоравање поступка јавне набавке. 

Анализом предметних ситуација је уочен одговарајући модус операнди „професионалних жалитеља“. С тим у вези, „професионални жалитељ“, обично путем пуномоћника/адвоката, изјављује жалбу (велики број жалби), гђе са изјављивањем жалбе, нема за циљ да исправи евентуалну грешку и посљедично добије уговор у конкретном поступку набавке, већ има за циљ да успоре поступак јавне набавке и/или да остваре новчану корист кроз наплату трошкова за пуномоћника/адвоката. Такво понашање привредних субјеката, као и пуномоћника/адвоката, чије услуге користе, доводи до тога да се онемогућује ефикасно окончање поступака јавних набавки што је захтјев опћих принципа из члана 3. Закона. Наведено неминовно доводи до тога да се поступак набавке, очито неправедно и неоправдано, одуговлачи и одлаже, што изазива многобројне негативне посљедице за јавна средства и њихове кориснике, на свом нивоима у Босни и Херцеговини, као што су одлагање изградње инфраструктурних објеката, недостатак лијекова и медицинске опреме, немогућност пружања здравствених и других услуга, и слично.

У овом смислу, анализа предметних ситуација показује зорне примјере изигравања смисла правне заштите у јавним набавкама и тиме њене злоупотребе. Тако, нпр. један привредни субјект и његов пуномоћник/адвокат су, у периоду од 11 мјесеци у 2023. години, изјавили чак 147 жалби, које су процесно одбачене, тј. закључком одбачене због неплаћања накнаде за жалбу, што представља евидентну злоупотребу правне заштите (подаци доступни на Порталу јавних набавки). Такође из података на Порталу јавних набавки, утврђено је да тај привредни субјект има један закључени уговор у којем предмет уговора је „Трошкови жалбе за тендерску документацију“, а његов пуномоћник/адвокат је евидентиран као понуђач на Порталу јавних набавки, али нема нити један закључени уговор у поступцима јавних набавки. Надаље, нпр. један привредни субјект, уз ангажовање пуномоћника/адвоката, серијски изјављује различите жалбе на различите предмете набавки: молерски радови, изградња базена, воће и поврће, лож уље, рачунари, а на Порталу јавних набавки, као главну ђелатност наводи “Производња металних конструкција и њихових дијелова”, те на Порталу јавних набавки има евидентирану само једну дођелу уговора и то директни споразум у износу од неколико стотина КМ.

Имајући у виду наведену ескалацију, Агенција је, у оквиру својих надлежности, све с циљем заштите интегритета система јавних набавки и заштите јавних средстава од злоупотреба, те заштите кодекса професија, као и заштите опћих принципа из члана 3. Закона, већ подузела и у наредном периоду планира подузети одговарајуће активности и кораке, који укључују и то да ће се све релевантне институције (надлежна тужилаштва, надлежне привредне коморе, надлежне адвокатске коморе, Конкуренцијско вијеће БИХ, Канцеларија за разматрање жалби БИХ, Суд БИХ итд.) обавјештавати о уоченим наведеним случајевима путем доставе пријава, како би исте институције приступиле утврђивању свих чињеница и околности, подузеле мјере на спријечавању наведених злоупотреба и евентуално покренуле поступке у којима би се, од стране надлежних органа, констатовала одговорност „професионалних жалитеља“ и изрекле одговарајуће санкције.

Наведене активности и кораци Агенције нису, ни у ком случају, усмјерени, нити се тако могу схватити и протумачити, на ограничавање правне заштите у поступцима јавних набавки, која је један од основних сегмената система јавних набавки, већ искључиво на заштиту интегритета система јавних набавки и заштиту јавних средстава од злоупотреба, те заштиту кодекса професија, као и заштиту опћих принципа из члана 3. Закона, што несумњиво кореспондира са захтјевима како Закона, тако и одговарајућих директива Европске уније, који иду за осигуравањем ефикасности поступака правне заштите, као и захтјевима међународних прописа о заштити људских права и основних слобода који гарантују право на ђелотворан правни лијек.

Наведеним ситуацијама се, осим Агенције, евидентно морају позабавити и остале релевантне институције (надлежна тужилаштава, надлежне привредне коморе, надлежне адвокатске коморе, Конкуренцијско вијеће БИХ, Канцеларија за разматрање жалби БИХ, Суд БИХ итд.), које, овим путем, позивамо да, у оквиру својих надлежности, подузму одговарајуће активности, кораке и мјере с циљем борбе и сузбијања назначене појаве и феномена.

У циљу заштите интегритета система јавних набавки и заштите јавних средстава од злоупотреба, те заштите кодекса професија, као и заштите опћих принципа из члана 3. Закона, позивамо и све заинтерсоване за систем јавних набавки (уговорне органе, понуђаче, адвокате, цивилно друштво, медије и др.), а који имају сазнања, информације и доказе о наведеним ситуацијама „професионалних жалитеља“, да исте званично, са доказима, достављају како Агенцији, тако и непосредно свим релевантним институцијама (надлежна тужилаштва, надлежне привредне коморе, надлежне адвокатске коморе, Конкуренцијско вијеће БИХ, Канцеларија за разматрање жалби БИХ, Суд БИХ итд.) с циљем борбе и сузбијања назначене појаве и феномена.