У посљедње вријеме кроз процес праћења поступака јавних набавки (мониторинг), Агенција за јавне набавке Босне и Херцеговине је уочила лошу праксу на начин да поједини уговорни органи при провођењу основних поступака (отворених, ограничених и конкурентских захтјева за доставу понуда) а када су предмет набавке радови, праве намјерне и свјесне грешке у пројектној документацији/техничкој спецификацији које се онда накнадно "поправљају" односно "плаћају" провођењем преговарачких поступака без објаве обавјештења за додатне или непредвиђене радове.
Преговарачки поступак без објаве обавјештења је најмање транспарентан поступак и треба га користити изнимно, само у ситуацијама предвиђеним Законом о јавним набавкама, водећи при томе рачуна о утврђеним посебним условима за примјену преговарачког поступка без објаве обавјештења.
Дакле, потреба за додатним или непредвиђеним радовима путем преговарачког поступка никако не би смјела бити посљедица пропуста уговорног органа при провођењу основног поступка.
Таквим поступањем се крше основни принципи из члана 3. Закона о јавним набавкама и у неравноправан положај се доводе сви они учесници поступка који је претходио основном поступку, а на одговарајући начин се привилегира односно фаворизира те на концу и финансијски хонорира понуђач који је изабран као најповољнији у поступку који је претходио закључењу основног уговора, с обзиром на серију додатних или непредвиђених радова која услиједи након тога.
Систем јавних набавки у Босни и Херцеговини је високо децентрализован, те уговорни органи имају проактивну улогу, самостално проводе поступке али и сносе пуну одговорност за проведене поступке, односно за донесене одлуке поводом поступака јавних набавки сукладно Закону о јавним набавкама и подзаконским актима.
Овакви и слични случајеви који се констатују или су већ констатовани у процесима праћења, осим посљедично могућег покретања прекршајног поступка, ће се достављати у виду информације и надлежним тужилаштвима на евентуално поступање.