Поштовани,
У посљедње вријеме је примијећено да поједини понуђачи који су регистровани у систему “Е-набавке, без намјере да учествују у поступку јавне набавке, врше преузимање тендерске документације са Портала јавних набавки коју шаљу својим клијентима (другим понуђачима) на различите начине (поштом, факсом, маилом, упутом на одређени линк, и сл.), пружајући им на тај начин своју услугу. Истичемо да понуђач који на такав начин дође у посјед тендерске документације, односно који лично не преузме тендерску документацију са Портала, не може бити учесник у датом поступку јавне набавке, јер се ради о начину који није предвиђен чланом 55. Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: Закон).
Наиме, члан 55. Закона у ставу (1) дефинише могуће начине преузимања тендерске документације, и то:
а) лично преузимање у просторијама уговорног органа;
б) на писмени захтјев кандидата/понуђача;
ц) заједно с позивом за доставу понуда;
д) објављивањем тендерске документације на порталу јавних набавки на што ће указати у обавјештењу о набавци, у складу с подзаконским актом који доноси Агенција.
У складу са тачком д) наведене одредбе Закона, Упутство о условима и начину објављивања обавјештења и достављања извјештаја у поступцима јавних набавки у информационом систему „Е-набавке“ („Службени гласник БиХ“, бр. 90/14 и 53/15), између осталог, регулише и питање објаве и преузимања тендерске документације, те у вези с тим, и појашњење тендерске документације.
Члан 9. став (4) наведеног упутства изричито наводи да ако уговорни орган објави тендерску документацију у систему „Е-набавке“, тендерска документација се не може достављати на друге начине предвиђене чланом 55. став (1) тач. а)-ц) Закона.
Такођер, члан 10. став (1) Упутства омогућава преузимање тендерске документације искључиво након завршеног поступка регистрације. Истичемо да је сам поступак регистрације је врло једноставан, кратко траје и прије свега је бесплатан. Поступак регистрације и након тога преузимање тендерске документације је неопходно из више разлога, али прије свега због саме идентификације понуђача за дати поступак јавне набавке, момента преузимања тендерске документација због рачунања рока за жалбу, омогућавања појашњења тендерске документације, пријема накнадних евенталних измјена и/или допуна тендерске документације, а у скоријој будућности и учешћа понуђача у е-аукцији, а након тога и у потпуним електронским набавкама.
Наиме, Агенција за јавне набавке ће у скорој будућности у оперативну примјену пустити и модул система који омогућава е-аукцију. Предуслов за провођење е-аукције је да уговорни орган мора објавити тендерску документацију на Порталу, док је учешће понуђачима у е-аукцији омогућено само за регистроване понуђаче који су преузели тендерску документацију на Порталу. Оне понуђаче који не преузму тендерску документацију на Порталу уговорни орган не може „позвати“ на учешће у е-аукцији приликом заказивања исте, јер их систем „не препознаје“.
Такођер, систем „Е-набавке“ је и развијен у складу са Законом и подзаконским актима, те у складу с тим постоје одређене валидације. Наиме, у ситуацији када је тендерска документација објављена на Порталу јавних набавки и када уговорни орган објављује обавјештења о дођели уговора, односно доставља извјештаје, тада систем омогућава одабир само оних понуђача које је сам систем евидентирао као понуђаче који су преузели тендерске документације на Порталу.
Такођер сматрамо за битним истаћи да систем „Е-набавке“ оператеру, односно члановима комисије за набавке на датом поступку, шаље системску и е-маил нотификацију приликом преузимања тендерске документације од стране понуђача. Поред тога, систем „Е-набавке“ омогућава креирање извјештаја о преузимању тендерске документације, што уговорни орган треба и учинити у процесу анализе и оћене понуда. Стога, у процесу евалуације понуда, понуда понуђача који није директно преузео тендерску документацију на Порталу јавних набавки не може бити предметом оцјене.
С друге стране, када понуђач преузме тендерску документацију, активирају се двије додатне опције у профилу понуђача. Наиме, “кликом” на дугме на којем се преузима тендерска документација појављу се два нова дугмета, и то: дугме “Извјештај ТД” које омогућава понуђачу да креира извјештај о преузимању тендерске документације као доказ да је исту преузео, те дугме “Питања и одговори” које служи за појашњења тендерске документације. Дакле, све док се не преузме тендерска документација са Портала, два наведена дугмета не постоје, што је сасвим логично, јер се извјештај креира по преузимању тендерске документације, а и појашњења исте се могу тражити искључиво по њеном преузимању.
Дакле, да би учествовао у поступку јавне набавке за који је тендерска документација објављена на Порталу јавних набавки, није довољно да понуђач буде регистрован и активиран, већ и да директно преузме тендерску документацију за конкретни поступак. Оног момента када понуђач преузме тендерску документацију, има могућност, као што је већ и наведено, да захтијева појашњење тендерске документације, да сам креира извјештај о преузимању исте као доказ преузимања и као доказ благовремености евенуталних кориштења правних лијекова.