

Питање обaвезе уплаћивања накнаде за покретање жалбеног поступка унутар већ покренутог жалбеног поступка, када о првој жалби за коју јесте плаћена накнада није у цјелости и потпуно мериторно одлучено, односно да ли се накнада за покретање жалбеног поступка треба плаћати више пута у оквиру истог жалбеног поступка?
Члан 100. Закона о јавним набавкама ( у даљем тексту: Закон) прописује поступак уговорног органа по жалби. Став (3) члана 100. Закона гласи:"Ако у року за изјављивање жалбе није достављен доказ из члана 105. став (1) тачка и) овог закона о плаћеној накнади за покретање жалбеног поступка, у износу прописаном чланом 108. овог закона, на основу којег се може несумњиво утврдити да је трансакција извршена, уговорни орган одбациће жалбу као неуредну без позивања жалиоца на допуну или исправак. На овај закључак уговорног органа жалилац нема право жалбе КРЖ-у и он је коначан. Против овог закључка жалилац може покренути управни спор пред Судом Босне и Херцеговине у року од 30 дана од дана пријема. Тужба за покретање управног спора не одгађа извршење побијаног закључка ако Суд Босне и Херцеговине другачије не одлучи."
Новина у овој одредби је процјена уредности жалбе, што претходним законским рјешењем није било предвиђено.
Уредност жалбе је једна од кључних претпоставки за мериторно рјешавање исте.
Такође, досадашњим законским рјешењем постојала је обавеза да се накнада за покретање жалбеног поступка плати тек у фази поступка пред Канцеларијом за разматрање жалби Босне и Херцеговине (у даљем тексту: КРЖ), што је, поред осталог, довело до појаве негативног феномена „професионалних“ жалби и енормне злоупотребе жалбеног поступка.
Овом законском интервенцијом је сада, за разлику од ранијег рјешења, нормирано да се доказ о плаћеној накнади за покретање жалбеног поступка мора доставити у року за изјављивање жалбе. У супротном, уговорни орган одбациће жалбу као неуредну без позивања жалиоца на допуну или исправак. На овај закључак уговорног органа жалилац нема право жалбе КРЖ-у и он је коначан. Против овог закључка жалилац може покренути управни спор пред Судом Босне и Херцеговине у року од 30 дана од дана пријема. Тужба за покретање управног спора не одгађа извршење побијаног закључка ако Суд Босне и Херцеговине другачије не одлучи.
Плаћање накнаде за покретање жалбеног поступка и достава доказа у року за изјављивање жалби пред првостепеним органом би требао смањити број жалби чији је циљ изигравање сврхе система правне заштите у јавним набавкама и њене злоупотребе, а не на озбиљно указивање на одређене неправилности у поступцима јавних набавки.
Дакле, уколико у року за изјављивање жалбе не буде достављен доказ о плаћеној накнади за покретање жалбеног поступка у износу који је одређен Законом, такву жалбу ће уговорни орган одбацити закључком као неуредну без позивања жалиоца на допуну, против којег се може покренути управни спор пред Судом Босне и Херцеговине.
Недостављање доказа о плаћеној накнади за покретање жалбеног поступка сматра се неотклоњивим недостатком жалбе.
Што се тиче изјављивања жалбе више пута и с тим у вези плаћања за иницирање жалбеног постука, у поступку јавне набавке прописана је могућност иницирања поступка заштите права више пута током трајања поступка уколико постоји повреда Закона о јавним набавкама на штету права жалиоца или његовог правног интереса.
Сваким иницирањем поступка правне заштите и правног интереса у било којем смислу потребно је испунити релевантне претпоставке да би се жалбени поступак успјешно иницирао, одвијао и окончао, при чему наведене претпоставке укључују и испуњење захтјева за уплату накнаде за иницирање жалбеног поступка.
У супротном, не би се постигао циљ који се наведеним измјенама и допунама Закона о јавним набавкама треба постићи, између осталог да се елиминишу „професионални жалиоци“, а све у крајњем циљу и сврси несметаног и ефикасног одвијања процеса заштите права и правног интереса.