Начелно мишљење о провођењу и примјени Правилника о набавци услуга из Анекса II Закона о јавним набавкама са нагласком на модалитете провођења поступка, јавног отварања понуда, извјештавања итд.
Чланoм 8. став (1)  Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: Закон)  предвиђено да се на...

Чланoм 8. став (1)  Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: Закон)  предвиђено да се на додјелу уговора који за предмет јавне набавке има услуге из Анекса II., који је саставни дио овог закона, примјењују одредбе овог закона, и то: одредбе које се односе на општа начела, припрему техничке спецификације, период на који се закључује уговор, правну заштиту, објаву обавјештења о додјели уговора и добровољно еx анте обавјештење о транспарености. Према ставу (2) члана 8. Закона, поступак додјеле уговора из горњег става биће уређен правилником који доноси Савјет министара БИХ.

Правилник о поступку додјеле уговора о услугама из Анекса II Закона- у даљем тексту: Правилник- објављен је у „Службеном гласнику БиХ“, бр. 2/23 од 10.01.2023. године. 

Правилником о поступку додјеле уговора о услугама из Анекса II Закона о јавним набавкама се уређује начин провођења поступка јавне набавке друштвених и других посебних услуга из Анекса II Закона о јавним набавкама.

Члан 3. став (1) Правилника прописује да за набавку друштвених и других посебних услуга из Анекса II. Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: друштвене и посебне услуге), уговорни орган објављује обавјештење о набавци и исправку обавјештења о набавци на Порталу јавних набавки.

Члан 5. Правилника, који регулише почетак поступка, ставом (3) и (4) прописује да се јавни позив за набавку друштвених и других посебних услуга објављује на Порталу јавних набавки, заједно са обавјештењем о набавци из члана 3. став (1) овог Правилника, те да се постављање захтјева за појашњење јавног позива и одговора с појашњењем може се извршити само у форми и на начин како је дефинисано у систему „е-Набаве“. Члан 4. Правилника прописује два модалитета набавке ових услуга, како је прописано ставовима (1) и (2) цитираног члана. 

По првом модалитету, уколико уговорни орган набавља друштвене и друге посебне услуге од једног добављача, примјењује критеријум за додјелу уговора из члана 64. Закона, доноси Одлуку из члана 70. Закона, те у случају додјеле уговора закључује уговор на раздобље који не може бити дуже од три године. По другом модалитету, уколико ипак уговорни орган набавља друштвене и друге посебне услуге од више добављача, раздобље кориштења услуге не може бити дуже од три године рачунајући од дана објаве обавјештења о набавци. У овом случају није обвезно закључење уговора, те се рачун за пружену услугу може сматрати уговором.

Прегледом и анализом одредби Правилника може се уочити да законодавац није прописао јавно отварање понуда као обавезну радњу приликом провођења процедуре прописане Правилником за јавну набавку друштвених и других посебних услуга из Анекса II Закона, као што је на примјер децидно прописано за отворени поступак (члан 25. Закона), ограничени поступак (члан 26. Закона), преговарачки поступак с објавом обавјештења о набавци (члан 27. Закона), преговарачки поступак без објаве обавјештења о набавци (члан 28. Закона) и конкурентски захтјев за достављање понуда (члан 88. Закона), слиједом чега ни на Порталу јавних набавки у обавјештења о набавци за процедуру прописану Правилником није предвиђена рубрика о мјесту и времену одржавања јавног отварања понуда.

Такође, члан 7. став (7) Упутства о условима и начину објављивања обавјештења и достављања извјештаја о поступцима јавних набавки на порталу јавних набавки („Службени гласник БиХ“ бр. 80/22)- у даљем тексту: Упутство- прописује:

„Обавјештење о набавци за услуге из Анекса II Закона о јавним набавкама садржи податке о:

а) уговорном органу,
б) називу предмета уговора,
ц) опису из Јединственог рјечника јавне набавке
д) ознаци из Јединственог рјечника јавне набавке,
е) процијењеној укупној вриједности уговора,
ф) томе да ли се услуга набавља од једног или више добављача,
г) периоду трајања уговора или кориштења услуге, 
х) мјесту извршења услуге,
и) року за преузимање јавног позива,
ј) року и адреси за пријем понуда.”

Према томе, видљиво је да одредба не предвиђа у обавјештењу о набавци услуга из Анекса II ЗЈН податак о јавном отварању понуда, као што је то случај у отвореном и др. поступцима.

У вези обавјештавања и извјештавања, члан 6. Правилника прописује: 

„(1) Уговорни орган, истовремено са слањем одлуке о избору изабраном понуђачу, може објавити добровољно еx анте обавјештење о транспарентности на Порталу јавних набавки, у складу са чланом 36. Закона.

(2) Уговорни орган објављује обавјештење о додјели уговора на Порталу јавних набавки у складу са чланом 74. став (2) Закона. Објавом обавјештења о додјели уговора сматра се да је достављен извјештај из члана 75. став (1) Закона.“

Додатно, члан 7. став (8) Упутства прописује:

„Годишње обавјештење о додјели уговора из Анекса II Закона о јавним набавкама садржи податке о:

а)уговорном органу,
б) називу предмета уговора,
ц) опису из Јединственог рјечника јавне набавке,
д) ознаци из Јединственог рјечника јавне набавке,
е) томе да ли се услуга набавља од једног или више добављача,
ф) периоду трајања уговора или кориштења услуге, 
г) мјесту извршења услуге,
х) уговору (вриједност, датум, добављач).”