Неприхватљива понуда, е-аукција, чл. 15., 17. и 53. ЗЈН
Kako se u posljednje vrijeme u praksi problematiziralo pitanje primjene člana 2. stav (1) tačka l) Zakona o javnim...

Како се у посљедње вријеме у пракси проблематизовало питање примјене члана 2. става (1) тачка л) Закона о јавним набавкама који се односи на неприхватљиву понуду, у даљем тексту, ради једнообразности поступања, објављујемо став Агенције за јавне набавке БиХ о овом питању, како слиједи:

Чланом 3. став (1) Правилника о условима и начину кориштења е-Аукције (у даљем тексту: Правилник) је прописано да прије заказивања е-Аукције уговорни орган у систем е-Набавке уноси све прихватљиве понуде.

Надаље, члан 2. став (1) тачка л) Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: Закон) прописује:

„Понуда је документ који подноси понуђач, при чему нуди испоруку робе, пружање услуге или извођење радова, под условима које одређује уговорни орган у тендерској документацији.Понуда може бити:
 
1) прихватљива - коју је поднио понуђач који није био искључен у складу са чланом 45. овог закона и који испуњава критеријуме за избор најповољније понуде, те чија је понуда у складу са техничким спецификацијама без да је неправилна или неприхватљива; 

2) неприхватљива - чија цијена премашује планирана односно осигурана новчана средства уговорног органа за набавку или понуда понуђача који не испуњава критеријуме за квалификацију привредног субјекта; 

3) неправилна - која није у складу са тендерском документацијом или је примљена ван рока за достављање понуда или постоје докази о тајном споразуму или корупцији или није резултат тржишне конкуренције или је уговорни орган утврдио да је цијена понуде изузетно ниска.“

Понуда је документ који припрема понуђач у поступку јавне набавке, у којем нуди робе или услуге или радове и којим доказује да испуњава све услове у погледу квалификованости, као и захтјеве из техничке спецификације које је уговорни орган дефинисао у тендерској документацији. Понуда може бити: прихватљива, неприхватљива и неправилна.

Прихватљивим понудама се сматрају понуде које у потпуности испуњавају услове које је у тендерској документацији поставио уговорни орган, како у погледу доказивања квалификованости, тако и у погледу испуњавања захтјева из техничких спецификација, као саставног дијела тендерске документације. Да би понуда била прихватљива мора испуњавати све захтјеве дефинисане тендерском документацијом, како у погледу квалификованости понуђача, тако и у погледу захтјева везано за предмет јавне набавке. Уколико су захтјеви из тендерске документације супротни Закону и/или подзаконским актима, понуђач/кандидат има право изјавити жалбу на тендерску документацију. 

Неприхватљива понуда је понуда коју је поднио понуђач која не испуњава захтјеве у погледу квалификованости, односно не испуњава квалификацијске услове дефинисане тендерском документацијом. 

Такође се неприхватљивом понудом сматра и понуда чија цијена прелази планирана, односно осигурана новчана средства уговорног органа за набавку. У отвореном поступку јавне набавке и конкурентском захтјеву за достављање понуда, неприхватљивост понуде се цијени током поступка, а у случају да је предвиђена е-аукција, неприхватљивост се цијени прије заказивања е-аукције. 

У вишефазним поступцима (ограничени поступак, преговарачки поступак са објавом обавјештења, преговарачки поступак без објаве обавјештења и такмичарски дијалог) неприхватљивост понуде у погледу испуњавања услова квалификованости се цијени у фази претквалификације. Међутим, неприхватљивост понуде чија цијена прелази планирана, односно осигурана новчана средства уговорног органа за набавку се цијени у наредној фази поступка јавне набавке. 

Процјењивање вриједности јавне набавке прописује члан 15. Закона како слиједи:

(1) Уговорни орган заснива рачунање процијењене вриједности уговора о јавној набавци на укупноме износу који ће платити, без пореза на додатну вриједност (ПДВ). 

(2) Одређивање процијењене вриједности јавне набавке обавља се на сљедећи начин: 

а) процијењена вриједност набавке роба, услуга или радова једнака је новчаном износу које уговорни орган плаћа, без обрачунатог пореза на додатну вриједност. Приликом израчуна процијењене вриједности уговора о радовима, у обзир се узимају трошкови радова и укупна процијењена вриједност свих роба или услуга које уговорни органи стављају на располагање извођачу радова, под условом да су оне потребне за извођење радова;

б) процијењену вриједност роба, услуга или радова чини њихова процијењена тржишна вриједност у вријеме објаве обавјештења о јавној набавци или у случајевима када такво обавјештење није потребно, а у тренутку када уговорни орган започиње поступак јавне набавке; 

ц) у одређивање процијењене вриједности јавне набавке роба, услуга или радова уговорни орган дужан је укључити све елементе цијене коју плаћа за набавку те робе, услуге или радова;

д) ако је јавна набавка роба, услуга или радова подјељена у неколико лотова, процијењену вриједност чини збир свих таквих лотова и она се користи за одређивање вриједносног разреда те набавке;

е) при одређивању процијењене вриједности оквирног споразума уговорно орган узеће у обзир максималну процијењену вриједност, без обрачунатог пореза на додатну вриједност, свих предвиђених уговора за цијело раздобље трајања оквирног споразума. 

(3) Код уговора о јавној набавци робе чији је предмет leasing, закуп најам или куповина на рате, вриједност која се узима као основа за израчун процијењене вриједности уговора је сљедећа:

а) у случају уговора о јавној набавци на одређени рок, ако је рок краћи од 12 мјесеци или је 12 мјесеци - укупна процијењена вриједност за уговор, или ако је рок уговора дужи од 12 мјесеци - укупна вриједност, укључујући процијењену преосталу вриједност; 

б) у случају уговора о јавној набавци без одређених рокова или у којима се рокови не могу утврдити - мјесечна вриједност помножена с 48.

(4) У случају уговора о јавној набавци роба или услуга који су по природи редовни или који се намјеравају обновити у оквиру датог времена, калкулација процијењене вриједности уговора биће израчуната на основи сљедећег:

а) или укупне стварне вриједности узастопних уговора исте врсте који су додјељени током претходних 12 мјесеци или, ако је могуће, током финансијске године како би се узеле у обзир измјене у износу или вриједности које би се могле појавити током 12 мјесеци након закључивања основног уговора;

б) или укупне процијењене вриједности узастопних уговора додјељених током 12 мјесеци који су усљедили након прве испоруке, или током финансијске године ако је то дуже од 12 мјесеци.

(5) У случају уговора о јавној набавци услуга, вриједност коју треба узети као основу за израчун процијењене вриједности уговора ће, ако је потребно, бити процијењена како сљеди: 

а) за сљедеће врсте услуга:

1) услуге осигурања: плаћање премија и други облици плаћања, 

2) банкарство и друге финансијске услуге: накнаде, провизије, камате и други облици плаћања, 

3) уговори о изради идејног рјешења: исплата накнада, провизија и други облици плаћања; 

б) за уговоре о услугама, при чему није назначена укупна цијена: 

1) у случају уговора с одређеним роком, ако је рок једнак или краћи од 48 мјесеци: укупна вриједност за њихов пуни рок,

2) у случају уговора без одређеног рока или с роком дужим од 48 мјесеци: мјесечна вриједност помножена с 48.
 
Надаље, члан 17. став (2) тачка х) Закона прописује да је процијењена вриједност набавке обавезан податак сваке поједине јавне набавке обухваћене планом набавки, а такође члан 53. Закона који регулише неопходне информације тендерске документације ставом (3)  тачка с) прописује да тендерска документација садржи минимално, између осталог, процијењену вриједност јавне набавке.

У случају разлике између процијењених вриједности набавке у плану набавке и тендерској документацији, поставља се питање, да ли је обавезна процијењена вриједност набавке која је наведена у плану набавки или она која је наведена у тендерској документацији? У случају да постоји разлика између двије процијењене вриједности, што није немогућа ситуација, сматрамо да је релевантан податак о процијењеној вриједности јавне набавке како је наведено у тендерској документацији.