Чланом 3. став (1) Правилника о условима и начину кориштења е-Аукције (у даљем тексту: Правилник) је прописано да прије заказивања е-Аукције уговорни орган у систем е-Набавке уноси све прихватљиве понуде.
Прихватљивост понуда у смислу ове одредбе Правилника, се може цијенити искључиво у виду одредбе члана 2. став (1) тачка л) Закона о јавним набавкама (у даљем тексту: Закон), који дефинише да понуда је документ који подноси понуђач, при чему нуди испоруку робе, пружање услуге или извођење радова, под условима које одређује уговорни орган у тендерској документацији. Понуда може бити:
1) прихватљива - ако испуњава све услове који се траже тендерском документацијом,
2) неприхватљива - ако не испуњава услове који се траже тендерском документацијом
Дакле, прихватљивост/неприхватљивост понуде се цијени искључиво у односу на услове који се траже тендерском документацијом, односно испуњавања истих. У смислу наведене одредбе, прихватљивост понуда се не може цијенити у односу на било које друге услове ван оних утврђених тендерском документацијом.
Надаље, члан 66. став (1) Закона прописује да уколико уговорни орган оцијени да је понуђена цијена неприродно ниска, писмено ће од понуђача захтијевати да образложи понуђену цијену. Ако понуђач уговорном органу не понуди основано образложење, које може између осталог садржавати и поређење са цијенама на тржишту, уговорни орган ће одбацити понуду.
У складу са наведеном одредбом, уговорни оцијењује да ли је понуђена цијена неприродно ниска, те је самим тиме на диспозицији уговорног органа да оцијени да ли је одређена понуђена цијена неприродно ниска или не. Поред ове диспозитивне норме, чланом 17. став (7) Упутства за припрему модела тендерске документације и понуда (у даљем тексту: Упутство) прописани су услови када је уговорни орган обавезан да од понуђача тражи објашњење цијене понуде коју сматра неприродно ниском, и то када је:
a) цијена понуде за више од 50% нижа од просјечне цијене преосталих прихватљивих понуда, уколико су примљене најмање три прихватљиве понуде, или
b) цијена понуде за више од 20% нижа од цијене другорангиране прихватљиве понуде.
Ставом (8) исте одредбе Упутства је прописано да уговорни орган може од понуђача затражити објашњење понуђене цијене, ако сматра да је она неприродно ниска и из других разлога наведених у члану 66. Закона.
Уговорном органу није забрањено да захтјева образложење неприродно ниске цијене и прије заказивања и након завршетка е-Аукције. Наиме, члан 66. Закона, не дефинише експлицитно на коју понуђену цијену се исто може захтјевати већ је то остављено на диспозитив уговорном органу тј. да образложење може захтјевати када „оцијени“, односно „сматра“ да је „понуђена цијена неприродно ниска“. Наравно, изузетак обавезности провјере јесте горе поменута ситуација дефинисана чланом 17. ства (7) Упутства.
Слиједом тога, уговорни орган може оцијенити да је одређена цијена понуда неприродно ниска и прије заказивања е-Аукције али и након њеног завршетка.