Članak 8. Pravilnika o uvjetima i načinu korištenja e-aukcije propisuje da je svako snižavanje cijene ponude u slučaju kriterija najniže cijene moguće u rasponu od 0,1 do 10% najniže početne cijene svih ponuda. Da li to znači da je snižavanje cijene moguće do maksimalno 10% najniže ponuđene cijene?
Člankom 1. stavak (3) Pravilnika o uvjetima i načinu korištenja e-aukcije (“Službeni glasnik BiH” broj 66/16)

Člankom 1. stavak (3) Pravilnika o uvjetima i načinu korištenja e-aukcije (“Službeni glasnik BiH” broj 66/16) – u daljnjem tekstu: Pravilnik, je određeno da je e-aukcija način provođenja dijela postupka javne nabave, koji uključuje podnošenje novih cijena, izmijenjenih naniže, ili cijena i novih (poboljšanih) vrijednosti koje se odnose na određene elemente ponuda, a odvija se nakon početne ocjene ponuda i omogućava njihovo rangiranje pomoću automatskih metoda ocjenjivanja u informacijskom sustavu e-Nabave (u daljnjem tekstu: sustav e-Nabave).

Nadalje, člankom 8. stavak (2) Pravilnika je navedeno da svako snižavanje cijene ponude u slučaju ekonomski najpovoljnije ponude, je moguće u rasponu od 0,1% do 10% ponuđene cijene.

Kod kriterija najniža cijena rang u kojem se ponuditelji mogu kretati prilikom podnošenja cijene ponude računa se tako što se u prvom krugu e-aukcije izračuna fiksni faktor odbitka 0,1% do 10% od najniže cijene svih prihvatljivih ponuda. Fiksni faktor odbitka, izračunat u prvom krugu e-aukcije, u svim krugovima se uvijek odbija od najniže cijene kruga čime se dobija rang za svaki krug. Kod kriterija ekonomski najpovoljnije ponude rang u kojem se ponuditelji mogu kretati prilikom podnošenja ponuda se računa tako što se u svakom krugu e-aukcije izračuna rang 0,1% do 10% od cijene svakog ponuditelja ponaosob. Kod kriterija najniže cijene u svakom trenutku postoji samo jedan rang za sve ponuditelje, dok kod kriterija ekonomski najpovoljnije ponude postoji onoliko rangova koliko ima ponuđača u e-aukciji.

Bitno je naglasiti da ponuditelji tijekom e-aukcije obaraju prvobitno ponuđenu cijenu, a ne da daju popust na istu. Napominjemo da se relativni raspon 0,1 do 10% koristi samo kako bi se izračunao apsolutni raspon u kojem ponuditelji mogu obarati cijenu, a sve u cilju jedne vrste zaštite kako ponuditelji ne bi „jednim klikom“ spustili cijenu odmah za npr. 90% što može dovesti u pitanje samu nabavu. Naravno, ukoliko ponuditelj ima namjeru da obori cijenu za npr. 30% ili čak i više, to mu neće biti zabranjeno, s tim da će kod kriterija najniže cijene samo jednim klikom doći na prvo mjesto, jer kod ovog kriterija svako obaranje cijene može ići samo ispod trenutno najniže cijene tijekom e-aukcije. Ovo pravilo ne vrijedi kod kriterija ekonomski najpovoljnije ponude. Naime, u odnosu na početne cijene, ponuditelj koji je skuplji npr. 30% će morati više puta oboriti cijenu ako želi da bude najjeftiniji. Međutim, za tako nečim možda neće imati ni potrebe obzirom da i sa većom cijenom može biti najpovoljniji (jer i drugi podkriteriji utiču na rezultat).

Također, ukoliko ne bi postojao navedeni raspon tada bi se desila i druga krajnost u smislu da ponuditelji obaraju cijenu za 0,01 KM, čime bi e-aukcija mogla postati besmislena ili bi se beskonačno odvukla zbog podnošenja nove cijene u posljednje dvije minute o čemu govori članak 5. stavak (1) Pravilnika.

Dakle, svi ponuditelji koji su dostavili prihvatljive ponude mogu u više navrata davati nove vrijednosti svojih ponuda, s tim da je u jednom „krugu“ moguće sniziti cijenu u rasponu od 0,1 do 10% od najniže cijene/ponuđene cijene.