Dana 14.10.2009. godine Šef Delegacije Europske komisije u BiH, ambasador Dimitris Kourkoulas, uručio je predsjedatelju Vijeća ministara BiH, Nikoli Špiriću, Izvješće Europske komisije o napretku BiH u 2009.godini.
Povodom ovog uručenja u Delegaciji europske komisije u BiH održana je press konferencija na kojoj je ukratko predstavljeno Izvješće o napretku u 2009.godini i Strategija proširenja.
Generalna ocjena Izvješća o napretku je da je Bosna i Hercegovina napravila malo napretka tokom perioda koji je obuhvaćen izvješćem.
Iz izvješća izdvajamo dio koji se odnosi na javne nabave.
Ograničen napredak je postignut u oblasti javnih nabava. Osnovna struktura postojećeg Zakona o javnim nabavama je solidna ali njegovo funkcioniranje u svakodnevnoj praksi treba biti poboljšano. Pojednostavljeni postupci za nabave male vrijednosti značajno bi povećali efikasnost sustava, kao i objavljivanje obavijesti o nabavi u elektroničkom obliku na web stranici Agencije za javne nabave (AJN). Nije bilo velikog napretka u odnosu na zakonodavno usklađivanje. Postojeći Zakon o javnim nabavama napisan je po uzoru na prijašnje EC direktive i mnoge odredbe novih EC direktiva još uvijek nisu inkorporirane. Pravni okvir za borbu protiv korupcije u javnoj nabavi i dalje je nejasan. Novi zakon o javnoj nabavi je pripremljen, ali je odbijen od strane Parlamentarne skupštine BiH. Uloženi su određeni napori da se poveća publicitet dat obavijestima.
Dodjela koncesija od strane nadležnih organa regulirana je s ukupno 14 zakona o koncesijama te pratećih zakona i uredbi sa zakonskom snagom na državnoj, entitetskim i županijskim razinama. Velika većina ugovora o koncesiji i javno-privatnom partnerstvu dodjeljena je putem procedure "saminicijativnih prijedloga" bez primjene otvorenog, transparentnog i konkurentnog procesa. Procedure dodjele ne zadovoljavaju osnovna načela acquis-a. Nije uspostavljena formalna suradnja između povjerenstava za koncesije na različitim razinama vlasti. Administrativni troškovi ovakvog sustava su visoki i nadležnosti različitih institucija imaju tendenciju preklapanja.
Domaći preferencijalni tretman ostaje na snazi, osim za sektor električne energije. Prema podzakonskom aktu usvojenom tijekom 2009.godine, taj preferencijalni tretman neće isteći do 2015. godine.
Agencija za javne nabave (AJN) sada zapošljava 19 ljudi, 4 više nego u 2008. godini, ali 12 manje od 31 radnog mjesta koje se treba popuniti do 2012. godine.
Od svibnja 2009. godine, Ured za razmatranje žalbi (URŽ) ima puni kvorum od šest članova i zapošljava dvije osobe s punim i tri osobe s određenim radnim vremenom. Novi državni službenici nisu zapošljavani. Popunjavanje upražnjenih radnih mjesta u URŽ-u ometeno je postojećim pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu. Ipak, URŽ je riješio 1515 žalbi, što je uključivalo sve pristigle žalbe iz 2008. godine i zaostale predmete od 2006. godine, zbog narečenog nedostatka kvoruma.
AJN i URŽ su uspostavili suradnju sa državama članicama EU, ali potrebni su daljnji napori kako bi se povećali administrativni kapaciteti obje institucije. Odgovarajuća implementacija procedura javnih nabava u cijeloj zemlji treba biti dosljedno nadgledana. Administrativni kapacitet ugovornih tijela i njihova sposobnost implementacije Zakona o javnim nabavama treba biti osigurana i poboljšana. Odredbe o javno-privatnom partnerstvu, kao i koncesijama usluga i radova trebaju biti izmijenjene i dopunjene, te jedinstvene za cijelu zemlju, kako bi se uvele konkurentne i transparentne procedure i prakse vodeći računa o acquis-u i dobroj međunarodnoj praksi.
Glede izgradnje jedinstvenog ekonomskog prostora u oblasti javnih nabava, tvrtke iz drugih entiteta nisu formalno diskriminirane. Njihove šanse za dobivanje ugovora se, međutim, smanjuju jer ostali Zakoni (kao što su oni o porezu i socijalnom osiguranju) nisu usklađeni.
Mehanizmi koordinacije i administrativni kapaciteti glavnih sudionika u sustavu javne nabave trebaju daljnje jačanje, osobito kako bi se smanjila mogućnost za korupciju.
Sve u svemu, pripreme Bosne i Hercegovine u području javnih nabava se nastavljaju, ali i dalje veća podrška za jačanje sustava mora biti osigurana. Zakonodavstvo o javnim nabavama mora biti izmijenjeno kako bi zadovoljilo europske standarde.