Sredstva osiguranja u procesima javnih nabava
Važeći Zakon o javnim nabavama određuje, pored ostalog,  da su vrste garancija, odnosno sredstava osiguranja garancija za ozbiljnost ponude, te garancija za...

Važeći Zakon o javnim nabavama određuje, pored ostalog,  da su vrste garancija, odnosno sredstava osiguranja garancija za ozbiljnost ponude, te garancija za uredno izvršenje ugovora, kao i da se forme/oblici garancija definišu podzakonskim aktom.

Važeći Pravilnik o formi garancije za ozbiljnost ponude i izvršenje ugovora, koji je 2014. godine donesen od strane Agencije za javne nabave Bosne i Hercegovine (Agencija), prioritet u obliku garancija, a bez jasnog, preciznog i održivog obrazloženja, daje bankarskoj garanciji u odnosu na druge pobrojane oblike garancija: ček, mjenica, gotovinski depozit itd.

Osim ovoga, može se opaziti, a to traje evo već 11 godina, da je tekst važećeg Pravilnika na hrvatskom jeziku, u pojedinim dijelovima, članak 3., različit od tekstova na bosanskom i srpskom jeziku. Naime, članak 3. Pravilnika na bosanskom i srpskom jeziku je istovjetan tekst gdje članak 3. ima tri stavka, dok članak 3. Pravilnika na hrvatskom jeziku ima četiri stavka, gdje u stavku (1) ima tri alineje i različitog je teksta od teksta članka 3. na bosanskom i srpskom jeziku. Kako li je tek u ovim dijelovima izgledala i izgleda praktična primjena? Ovo je uočio i uvaženi poslanik u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, gosp. Jasmin Emrić, te je čovjek još u travnju ove godine podnio poslaničku inicijativu da se to koriguje. Zahvaljujemo se uvaženom poslaniku i ovom prilikom. Nadamo se da ćemo u Agenciji zbiti redove i ovo uskoro korigovati. Od tada se pokušava utvrditi koji od pravnih sektora u Agenciji je bio interni nosilac posla pripreme ovog Pravilnika u 2014. godini, a kako bi taj sektor pripremio i korekcije. Nadamo se da ćemo to uspjeti u ovoj godini. Jednu jednostavnu tehničku korekciju Pravilnika. Nakon 11 godina od donošenja i primjene Pravilnika.

Davanje prioriteta jednom obliku u odnosu na druge oblike, te čak propisivanje i obrazaca bankarskih garancija uz važeći Pravilnik, je moralo biti popraćeno važnim kriterijima i ozbiljnim razlozima. Međutim, to je, koliko je uočljivo, izostalo. Ovo posebno što su npr. ček ili mjenica oblici, odnosno sredstva koja su u npr. Bosni i Hercegovini, na različitim razinama vlasti, detaljno uređeni zakonskim propisima koji broje više desetina članaka, a neki i preko stotinu članaka, a gotovinski depozit je možda i najkvalitetnije sredstvo osiguranja, dok je bankarska garancija, koliko je poznato, po svom karakteru obligacioni odnos, uređen zakonskim propisima iz oblasti obligacionih odnosa.

Nisu poznate analize Agencije u pogledu primjene važećeg Pravilnika u dijelu kolika je potencijalna prepreka sudjelovanju u postupcima javnih nabava malim i srednjim preduzećima propisivanje ovog prioritetnog oblika garancija, jer, do sada, kao da Agencija, iz nepoznatih razloga, nije bila sklona analizama (nadamo se da ćemo to u budućnosti/sljedećem mandatu promijeniti). Međutim, vrlo vjerovatno bi jedna takva analiza, na relevantnom uzorku ponuditelja, posebno iz kategorije malih i srednjih preduzeća, pokazala da su odredbe važećeg Pravilnika koje, iz neznanih razloga, isključivu prednost daju bankarskoj garanciji kao obliku osiguranja, odgovarajuća prepreka njihovom većem i širem sudjelovanju u postupcima javnih nabava, a time i većoj i široj konkurenciji u postupcima. Ovo posebno, ali bez ograničenja, iz razloga cijene koštanja i pribavljanja ovog oblika osiguranja, u odnosu na druge oblike.  

S tim u vezi, namjera je da se kroz novi Zakon o javnim nabavama i njemu pripadajući okvir, pored ostalog, a u cilju unapređenja efikasnosti procesa, olakšanja sudjelovanje malim i srednjim preduzećima i uvećanja konkurencije, izjednače, učine ravnopravnim i dovedu u istu ravan svi oblici garancija: ček/mjenica/gotovinski depozit/bankarska garancija i svi drugi instrumenti finansijskog osiguranja propisani važećim propisima iz oblasti finansija.

Obzirom na značaj navedenog i potrebu zajedničke suradnje i angažmana svih relevantnih institucija, organizacija civilnog društva i predstavnika privatnog sektora, koristimo priliku da pozovemo sve zainteresirane da kontinuirano dostavljaju, dok traju aktivnosti vezane za Prednacrt novog Zakona o javnim nabavama, svoje prijedloge, komentare i sugestije u pogledu regulisanja navedenih pitanja putem zvaničnog kontakt e-maila AJN (kontakt@javnenabavke.gov.ba), te poštom/faksom na slijedeće adrese/brojeve faksa:

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - sjedište u Sarajevu 
Maršala Tita 9a/I
71000 Sarajevo
Faks: 033/251-595

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - filijala Mostar 
Kneza Domagoja bb
88000 Mostar
Faks: 036/514-334

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - filijala Banja Luka 
Veselina Masleše 1
78000 Banja Luka
Faks: 051/227-347

S poštovanjem,
Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine