Nezakonito izuzimanje subjekata od primjene Zakona o javnim nabavama
Veoma ozbiljno koruptivno žarište, s krupnim posljedicama efektuiranim u nezakonitom trošenju javnih sredstava i rušenju sustava javnih nabava u Bosni i...

Veoma ozbiljno koruptivno žarište, s krupnim posljedicama efektuiranim u nezakonitom trošenju javnih sredstava i rušenju sustava javnih nabava u Bosni i Hercegovini (BIH), a koje je uočeno analizom sustava od strane aktuelnog direktora Agencije za javne nabave Bosne i Hercegovine (Agencija), su i situacije neosnovanog izuzimanja subjekta, koji bi po svom statusu morao biti i jeste ugovorno tijelo i primjenjivati Zakon o javnim nabavama, od primjene Zakona o javnim nabavama za nabave roba, usluga i radova. Naime, u praksi su zabilježeni slučajevi u kojima neki subjekt, koji bi po svom statusu morao biti i jeste ugovorno tijelo i primjenjivati Zakon o javnim nabavama, naprosto ne primjenjuje Zakon o javnim nabavama. Opažene su i situacije u kojima neki subjekt jednostavno donese odluku da neprimjenjuje Zakon o javnim nabavama, iako bi po svom statusu morao biti i jeste ugovorno tijelo i primjenjivati Zakon o javnim nabavama uz nastojanje ishođenja mišljenja Agencije i/ili Konkurencijskog vijeća BIH kao potvrde za neprimjenjivanje Zakona o javnim nabavama. Dakle, u praksi su zabilježeni slučajevi da pojedina institucija, koja je ugovorno tijelo po Zakonu o javnim nabavama, jednostavno, a vrlo smišljeno i planski, donese odluku da ne primjenjuje ZJN.

Ovome u prilog idu i vrlo sporne odredbe stavka (3) u članku 5. važećeg Zakona o javnim nabavama, koje su kao takve ocijenili i međunarodni stručnjaci iz SIGMA, ukazujući da takve odredbe ne korespondiraju sa relevantnim zakonodavstvom Evropske unije o javnim nabavama. U tom smislu, trenutni direktor Agencije je obustavio, da daljnjeg, primjenu ove odredbe u praksi i naložio hitne aktivnosti u Agenciji vezane za njenu reformu.

Trenutni Zakon o javnim nabavama kao da ne sadržava norme koje regulišu ili sankcionišu navedene opasne i ozbiljne situacije, što ostavlja prostor za različite oblike malverzacija. 

S tim u vezi, namjera je da se kroz novi Zakon o javnim nabavama normiraju i sankcionišu navedene situacije i pitanja.

Obzirom na značaj navedenog i potrebu zajedničke saradnje i angažmana svih relevantnih institucija, organizacija civilnog društva i predstavnika privatnog sektora, koristimo priliku da pozovemo sve zainteresirane da kontinuirano dostavljaju, dok traju aktivnosti vezane za Prednacrt novog Zakona o javnim nabavama, svoje prijedloge, komentare i sugestije u pogledu regulisanja navedenih pitanja putem zvaničnog kontakt e-maila AJN (kontakt@javnenabavke.gov.ba), te poštom/faksom na slijedeće adrese/brojeve faksa:

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - sjedište u Sarajevu 
Maršala Tita 9a/I
71000 Sarajevo
Faks: 033/251-595

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - filijala Mostar 
Kneza Domagoja bb
88000 Mostar
Faks: 036/514-334

Agencija za javne nabave Bosne i Hercegovine - filijala Banja Luka 
Veselina Masleše 1
78000 Banja Luka
Faks: 051/227-347

Ozbiljnost i koruptivni efekat situacije najbolje ilustruje i prezentira slučaj jednog subjekta, koji slučaj već ima, a tek će imati pogubne posljedice po sami opstanak sustava javnih nabava u BIH, ukoliko se sudskom odlukom potvrdi nezakonito i nepravilno rješenje drugostepenog organa, doneseno u izmišljenom upravnom postupku.

U nastavku ćemo nastojati oslikati pravnu pozadinu i nedosljednosti slučaja, reakcije i pritiske drugih institucija, rizike legalizacije nezakonitosti, aktuelne prijave i sumnje na zloupotrebe, te poziv na institucionalnu odgovornost i zaštitu javnog interesa.

Riječ je o slučaju koji prijeti da potpuno uruši sustav javnih nabava u BIH.

Molimo da se na početku pokuša zamisliti sljedeća situacija.

Situacija u kojoj npr. Uprava za indirektno oporezivanje BIH izvrši "brisanje" nekog obveznika indirektnih poreza iz sustava obveznika indirektnih poreza.

Ovo iako je po svim zakonskim kriterijima jasno da je riječ o obvezniku i da isti mora biti u sustavu. 

Naravno da je teško ili nemoguće zamislivo ovo sa Upravom za indirektno oporezivanje BIH.

Međutim, upravo se 2015. godine takvo nešto dogodilo u sustavu javnih nabava u BIH.

Jedan subjekt je 2015. godine nezakonito, od strane Agencije, "obrisan" iz sustava e-Nabave i od tada troši javna sredstva bez primjene Zakona o javnim nabavama.

Tim "brisanjem" ovom subjektu je osiguran izgovor da ne primjenjuje Zakon o javnim nabavama.

Na ovaj slučaj je, putem jednog upita, u novembru 2023. godine, pažnju skrenuo jedan istraživački novinar.

Od tog trenutka sadašnji rukovodilac Agencije traži način da stavi van snage posljedice ovog slučaja - da jedan subjekt, iako je na to obavezan, ne primjenjuje Zakon o javnim nabavama.

Da nije bilo ovog istraživačkog rada možda se za ovaj slučaj nikad ne bi ni saznalo.

On pokazuje važnost istraživačkog novinarstva i saradnje između istraživačkih novinara i institucija. 

Kada je izvršeno sporno "brisanje", tada važeće Uputstvo o uslovima i načinu objavljivanja obavijesti i dostavljanja izvješća u postupcima javnih nabava u informacijskom sustavu "e-Nabave" ("Službeni glasnik BiH" br. 90/14) je poznavalo samo institut deaktiviranja korisnika sustava e-Nabave, propisujući da Agencija ima pravo deaktiviranja korisnika i to samo u slučaju prestanka postojanja istog. 

Uputstvo nije davalo nikakvo pravo "brisanja" i sl.

Ovaj subjekt koji je "brisan", kada je podnio ovaj zahtjev za "brisanje" 2015. godine, nije prestao postojati.

Daleko i upravo suprotno od toga.

Itekako je nastavio postojati.

Ali sada sa jednom ogromnom razlikom.

U svom postojanju više nije primjenjivao Zakon o javnim nabavama.

Iako je na to bio obavezan.

I to traje do danas.

Status ovog subjekta kao obveznika primjene Zakona o javnim nabavama potvrđuje i Ured za reviziju institucija u Federaciji BIH.

Prema javno dostupnim nalazima i izvješćima Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH, ovaj subjekt je samo: 

- 2017. godine potrošio preko 2.500.000 KM, 
- 2021. godine oko 1.700.000 KM, 

javnih sredstava bez primjene Zakona o javnim nabavama. 

Procjenjuje se da je, u ovom periodu od 2015. godine do danas, potrošeno oko 25 miliona KM bez ikakve kontrole, nadmetanja ili odgovornosti, tj. bez primjene Zakona o javnim nabavama.

Nakon skoro godinu dana različitog dopisivanja sa raznim institucijama, Agencija je postupajući u izvršenju pitanja i zahtjeva nadležnog tužilaštva, provela i utvrdila sve potrebne radnje na "vraćanju" uloge ugovornog tijela ovom subjektu u sustavu e-Nabave. 

I o istom obavijestila sva nadležna i potrebna tijela i subjekte u travnju 2024. godine. 

Reaktivacija ovog subjekta u sustav e-Nabave provedena je radi otklanjanja ranije počinjene nezakonitosti iz 2015. godine. 

Ali se sada suočavamo sa institucionalnim pritiscima da ponovo počinimo nezakonitost.

Od nas se traži da ponovo izvršimo "brisanje" ovog subjekta sa sustava e-Nabave.

"Brisanje" koje bi predstavljalo kazneno djelo i otvorilo vrata pravnom haosu.

Naime, jedna državna institucija, kao drugostepeno tijelo je, u izmišljenom upravnom postupku, donijela nezakonito rješenje koje pokušava oduzeti nadležnosti Agenciji.

Ako nadležni sud dopusti da se to rješenje provede, svi drugi subjekti bi mogli samoinicijativno izuzeti svoje postupke iz zakonskog režima.

To bi značilo da se godišnje do 6 milijardi KM javnih sredstava troši bez ikakve kontrole.

Ovo je direktan udar na vladavinu prava, jednakost i javni interes.

Subjekt iz slučaja sada koristi pravne manevre koje nije koristio 2015. godine, pokazujući pravnu nedosljednost.

Prijave koje smo zaprimili i zaprimamo ukazuju na kontinuirano nezakonito trošenje javnih sredstava i favorizovanje ponuditelja od strane ovog subjekta.

Ovo više nije samo institucionalni spor – ovo je pitanje zaštite ustavnog poretka i javnih finansija.

Odlaganje izvršenja nezakonitog rješenja nije protivno javnom interesu – upravo suprotno.

Subjekt ne trpi nikakvu štetu, dok bi izvršenje spornog drugostepenog rješenja izazvalo sistemsku katastrofu.

Agencija je trenutno usamljena u ovoj borbi, ali neće odustati od zakonitosti i zaštite javnog interesa.

Pozivamo sve nadležne institucije da se uključe i spriječe legalizaciju nezakonitosti.

Ovo je trenutak istine za sustav javnih nabava u BIH, za Zakon o javnim nabavama i za narode i građane u BIH.

Ako sada ne reaguju sud i druge institucije, sutra će biti kasno.

Sustav je na ivici – i više nema prostora za čekanje.

S poštovanjem,
Agencija za javne nabavke Bosne i Hercegovine