Izuzeća od primjene Zakona o javnim nabavama („Službeni glasnik BiH“, broj 39/14 i 59/22) – u daljem tekstu: Zakon o javnim nabavama ili Zakon ili ZJN, su normirana člankom 10. do 10f. Zakona. U tom smislu, budući da se radi o izuzećima od primjene, Zakon, u navedenim člancima, ne sadržava detalje i proceduralne korake za provođenje procesa izuzeća.
Naime, akcentira se da je Agencija za javne nabave BIH (u daljem tekstu: Agencija) savjetodavna institucija nadležna za tumačenje Zakona i pratećih podzakonskih akata iz oblasti javnih nabava i da nema nadležnosti tumačiti da li određena nabava spada pod izuzeće od primjene Zakona i, ako je uistinu riječ o izuzeću od primjene Zakona, na koji način će biti provedena procedura nabave i na koji način će se takav ugovor realizirati, jer Zakon i podzakonski akti ne propisuju navedeno.
Ističe se da je sustav javnih nabava u Bosni i Hercegovini decentraliziran, te da u skladu sa tim ugovorna tijela u postupcima nabava imaju proaktivnu ulogu, donose, shodno članku 13. Zakona, interni pravilnik kojim propisuju i uređuju organizaciju i efikasno vršenje nabavne funkcije unutar ugovornog tijela, samostalno provode postupke, ali i snose punu odgovornost za provedene postupke, odnosno donesene odluke prilikom provođenja postupaka nabava, te sami cijene, u skladu sa pozitivnim propisima, da li se određena nabava izuzima od primjene Zakona.
Na primjer člankom 10a. točka f) Zakona je propisano da se ovaj zakon ne primjenjuje na ugovor o javnoj nabavi usluga za zajmove i kredite, bez obzira na to jesu li povezani s izdavanjem, prodajom, kupovinom ili prenosom vrijednosnih papira ili drugih financijskih instrumenata. U skladu sa navedenom odredbom Zakona, ugovori o javnoj nabavi zajmova i kredita su izuzeti od primjene Zakona, te ugovorno tijelo za navedenu nabavu navedenih usluga ne provodi jedan od postupaka predviđen zakonom. Od primjene Zakona su izuzeti ugovori o javnoj nabavi zajmova i kredita, dok sa druge strane navedeno izuzeće se ne odnosi na druge bankarske usluge kao što su one vezane za izdavanje garancija, niti na bankarske usluge otvaranja računa. Naime, navedeno izuzeće iz članka 10a. točka f) Zakona se odnosni isključivo na nabavu usluga zajmova i kredita, dok ostale bankarske usluge nisu izuzete od primjene odredaba ovog Zakona po navedenom osnovu te za njih ugovorna tijela su dužna da primjene jedan od postupaka predviđen ovim Zakonom u skladu sa procjenjenom vrijednošću nabave i primjenom drugih uslova predviđenih Zakonom za svaki od navedenih postupaka.
Na primjer člankom 10a. Zakona točka k) propisano je da se ovaj zakon ne primjenjuje na ugovor o javnoj nabavi usluga za usluge istraživanja i razvoja, koje su obuhvaćene oznakama JRJN 73000000-2 do 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 i 73430000-5, ako korist od njih nema isključivo ugovorno tijelo za svoju upotrebu u obavljanju svojih poslova i u cijelosti ne plaća pružanje tih usluga. U vezi, na primjer, sadržaja sporazuma koji bi ugovorno tijelo zaključilo s drugom pravnom osobom radi sufinanciranja nabave usluga istraživanja i razvoja iz članka 10a. točka k) Zakona - ukoliko je riječ o izuzeću koje potpada pod navedene odredbe - uvrštavanje monetarnog dijela u namjeravani iznos plaćanja tih usluga, način plaćanja izvršenih usluga, prethodno iskustvo i ekonomsko-financijska sposobnost kao provjera kvalifikacija budućih izvršitelja usluga, kao i svi drugi eventualni operativni detalji nisu predmet Zakona, budući da se radi o izuzeću od primjene istog. Nadalje, Zakon i podzakonski akti ne preciziraju sa kojim ugovornim tijelima ili organizacijama prije pomenuti sporazum radi sufinanciranja može biti zaključen i koliki procentualno mora biti taj omjer, međutim, naglašava se da nije dozvoljeno vještački prikazati da će rezultati istraživanja i razvoja biti od koristi i drugim subjektima (osim ugovornog tijela) ili načiniti fiktivnu financijsku konstrukciju u kojoj simbolički sudjeluju i drugi subjekti, kako bi se izbjegla primjena Zakona.
Kada su u pitanju nabave koje su izuzete od primjene Zakona, ugovorno tijelo ima obvezu donošenja odluke koja osim zakonske osnove za izuzeće od primjene Zakona, sadrži osnovne elemente iz stavka (1) toč. b), c) i d) članka 18. Zakona, te dostavljanja izvješća u sustav „E-nabave“ u skladu sa odgovarajućim podzakonskim propisom o uslovima i načinu objavljivanja izvješća u postupcima javnih nabava u Informacionom sistemu „E-nabave“.
Odredba članka 17. stavak (2) točka c) Zakona propisuje da plan nabava treba da sadrži podatak o vrsti postupka. Stav (5) navedenog članka Zakona propisuje je da ugovorno tijelo objavljuje plan nabava na portalu javnih nabava, i to najkasnije u roku od 30 dana od dana usvajanja proračuna, odnosno financijskog plana ili drugog dokumenta kojim se odobravaju sredstva za nabave, u formi i na način kako je definisano u sistemu „e-Nabave“. Shodno navedenom, ugovori koji su izuzeti od primjene Zakona ne uvrštavaju se u plan javnih nabava ugovornog organa.
Na primjer člankom 10f. Zakona su definirana posebna izuzeća za ugovore koji su proglašeni tajnim ili moraju biti popraćeni posebnim sigurnosnim mjerama. Zakon se ne primjenjuje ako su sklapanje i izvršenje ugovora o javnoj nabavi proglašeni tajnima ili moraju biti popraćeni posebnim sigurnosnim mjerama u skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka, pod uslovom da je Bosna i Hercegovina utvrdila da bitne sigurnosne interese, koji interesi su u skladu sa Zakonom o obrani Bosne i Herecegovine Herecegovine („Službeni glasnik BiH“, broj 88/05) i ostalim važećim propisima koji regulišu sigurnosne interese Bosne i Hercegovine, nije moguće zaštititi manje drastičnim mjerama, poput onih iz članka 10e. ovoga zakona. Izuzetak od primjene Zakona utvrđen u članku 10f. navodi ugovore koji su proglašeni tajnim ili moraju biti popraćeni posebnim sigurnosnim mjerama. Pojam tajnosti kao i pitanje posebnih sigurnosnih mjera definisani su relevantnim odredbama Zakona o zaštiti tajnih podataka („Službeni glasnik BiH“, br. 54/05 i 12/09). Radi se o upućujućoj normi gdje je za primjenu iste neophodno dokazati ispunjenje uvjeta propisanih materijalnim propisima, u ovom slučaju Zakonom o odbrani Bosne i Hercegovine, Zakonom o zaštiti tajnih podataka i ostalim važećim propisima koji regulišu sigurnosne interese BiH, za čije tumačenje Agencija nije nadležna. Obzirom da se u posljednje vrijeme postavljaju upiti sa molbom za savjetodavnom preporukom o dobroj praksi proceduralnih koraka u primjeni, ukazalo se shodnim, u cilju unapređenja informiranosti, dati savjetodavnu preporuku o dobroj praksi proceduralnih koraka u primjeni, koja se savjetodavna preporuka odnosi, isključivo i samo, na dobru praksu procedualnih koraka u primjeni, uz akcentiranje da Agencija nema nadležnosti tumačiti da li određena nabava spada pod izuzeće od primjene Zakona i, ako je uistinu riječ o izuzeću od primjene Zakona, na koji način će biti provedena procedura nabave i na koji način će se takav ugovor realizirati, jer Zakon i podzakonski akti ne propisuju navedeno. U tom kontekstu, savjetodavna preporuka u primjeni na primjeru članka 10f. može kao dobru praksu proceduralnih koraka, s ciljem osiguranja pisanog traga procesa, kao jedne od komponenti transparentnosti procesa, prepoznati kao proceduralne korake, na primjer, posebno, ali bez ograničenja, sljedeće: - ugovorno tijelo, na bazi sredstava iz usvojenog budžeta, odnosno financijskog plana, bi trebalo donijeti odgovarajuću odluku o osiguranju financijskih sredstava i načinu finansiranja procesa izuzeća od primjene Zakona, - ugovorno tijelo bi trebalo odgovarajućom odlukom utvrditi i zadužiti koja organizaciona jedinica ugovornog ugovorno tijela će biti podnosilac zahtjeva/inicijative za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona, - ugovorno tijelo u ovoj odluci, kojom utvrđuje i zadužuje koja organizaciona jedinica ugovornog tijela će biti podnosilac zahtjeva/inicijative za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona, bi trebalo propisati, pored ostalog, da se svi podaci/specifikacije/nacrti i drugi dokumenti u procesu predmetnog izuzeća moraju označiti odgovarajućom oznakom tajnosti u skladu sa propisima o zaštiti tajnih podataka, - ugovorno tijelo u ovoj odluci, kojom utvrđuje i zadužuje koja organizaciona jedinica ugovornog organa će biti podnosilac zahtjeva/inicijative za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona, bi trebalo propisati, pored ostalog, da ova organizaciona jedinica provodi sve aktivnosti potrebne u postupku određivanja podataka odgovarajućom oznakom tajnosti u skladu sa propisima o zaštiti tajnih podataka i osiguranje adekvatnog obrazloženja razloga tajnosti, - organizaciona jedinica ugovornog tijela koja će biti podnosilac zahtjeva/inicijative za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona bi trebala sačiniti obrazloženje, koje će biti sastavni dio zahtjeva/inicijative za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona, u kojem se daju zakoniti, osnovani i argumentovani razlozi zašto je potrebno, sklapanje predmetnog ugovora o nabavi, izuzeti od primjene Zakona, sve u skladu sa uvjetima propisanim materijalnim propisima, u ovom slučaju Zakonom o obrani Bosne i Hercegovine, Zakonom o zaštiti tajnih podataka i ostalim važećim propisima koji reguliraju sigurnosne interese BiH, - navedeni zahtjev/inicijativa za nabavu putem predmetnog izuzeća od primjene Zakona bi trebao da sadrži i sve ostale podatke/informacije/specifikacije i dr. koje su potrebne za realizaciju nabave, - ugovorno tijelo ima obavezu donošenja odluke, koja osim zakonske osnove za izuzeće od primjene Zakona, sadrži osnovne elemente iz stavka (1) toč. b), c) i d) članka 18. Zakona, - ugovorno tijelo bi trebalo da vodi računa da se sva dokumentacija u procesu označava odgovarajućom oznakom tajnosti u skladu sa propisima o zaštiti tajnih podataka, - ugovorno tijelo bi trebalo da donese odluku o imenovanju odgovarajućeg tima za provođenje procesa izuzeća, vodeći računa da se u tim imenuju osobe ugovornog tijela koja imaju mogućnost/dozvolu za postupanje sa odgovarajućom oznakom tajnosti u skladu sa propisima o zaštiti tajnih podataka, - odlukom o imenovanju tima bi, pored ostalog, trebalo propisati da se svaki član tima obavezuje na čuvanje tajnosti i povjerljivosti podataka do kojih dođe u procesu izuzeća, pod prijetnjom odgovornosti, - odlukom o imenovanju tima bi trebalo utvrditi sve poslove koje tim treba izvršiti, te mu u svrhu ispunjavanja utvrđenih poslova dati potrebna ovlaštenja, u skladu sa relevantnim zakonskim i podzakonskim propisima, - ugovorno tijelo bi trebalo poduzeti i sve druge aktivnosti vezane za provođenje procesa, objavu izvješća o izuzeću, objavu osnovnih elemenata ugovora, potpisivanje ugovora, praćenje realizacije ugovora i okončanje ugovora, arhiviranje dokumentacije itd.
Napominje se da se izložene preporuke, koje su isključivo savjetodavnog karaktera, ne mogu smatrati i koristiti pred bilo kojim tijelom, kao odluka, sredstvo i mjera kojim je riješeno pitanje izuzeća u bilo kojem konkretnom slučaju, obzirom da Agencija to nije nadležna utvrđivati, već ugovorno tijelo koje će svojim odlukama, sredstvima, mjerama i aktima, u skladu sa svim primjenjivim pozitivnim propisima, precizirati način realizacije procesa izuzeća i snositi odgovornost za isto u bilo kojem postupku i pred bilo kojim nadležnim tijelom. Odgovornost Agencije za isto je isključena i otklonjenja.
Napominje se da je sustav javnih nabava u Bosni i Hercegovini decentralizovan, te da shodno tome ugovorna tijela imaju proaktivnu ulogu, samostalno pripremaju dokumentaciju, poduzimaju mjere i radnje, te prema tome snose odgovornost za provedene postupke, odnosno donesene odluke.