Poštovani,
U posljednje vrijeme je primijećeno da pojedini ponuditelji koji su registrovani u sustavu “E-nabave, bez namjere da učestvuju u postupku javne nabave, vrše preuzimanje tenderske dokumentacije sa Portala javnih nabava koju šalju svojim klijentima (drugim ponuditeljima) na različite načine (poštom, faksom, mailom, uputom na određeni link, i sl.), pružajući im na taj način svoju uslugu. Ističemo da ponuditelj koji na takav način dođe u posjed tenderske dokumentacije, odnosno koji lično ne preuzme tendersku dokumentaciju sa Portala, ne može biti učesnik u datom postupku javne nabave, jer se radi o načinu koji nije predviđen člankom 55. Zakona o javnim nabavama (u daljem tekstu: Zakon).
Naime, članak 55. Zakona u stavu (1) definiše moguće načine preuzimanja tenderske dokumentacije, i to:
a) lično preuzimanje u prostorijama ugovornog tijela;
b) na pismeni zahtjev kandidata/ponuditelja;
c) zajedno s pozivom za dostavu ponuda;
d) objavljivanjem tenderske dokumentacije na portalu javnih nabava na što će ukazati u obavijesti o nabavi, u skladu s podzakonskim aktom koji donosi Agencija.
U skladu sa točkom d) navedene odredbe Zakona, Naputak o uslovima i načinu objavljivanja obavijesti i dostavljanja izvješća u postupcima javnih nabava u informacijskom sustavu „E-nabave“ („Službeno glasilo BiH“, br. 90/14 i 53/15), između ostalog, reguliše i pitanje objave i preuzimanja tenderske dokumentacije, te u vezi s tim, i pojašnjenje tenderske dokumentacije.
Članak 9. stavak (4) navedenog naputka izričito navodi da ako ugovorno tijelo objavi tendersku dokumentaciju u sustavu „E-nabave“, tenderska dokumentacija se ne može dostavljati na druge načine predviđene člankom 55. stavak (1) tač. a)-c) Zakona.
Također, članak 10. stavak (1) Uputstva omogućava preuzimanje tenderske dokumentacije isključivo nakon završenog postupka registracije. Ističemo da je sam postupak registracije vrlo jednostavan, kratko traje i prije svega je besplatan. Postupak registracije i nakon toga preuzimanje tenderske dokumentacije je neophodno iz više razloga, ali prije svega zbog same identifikacije ponuditelja za dati postupak javne nabave, momenta preuzimanja tenderske dokumentacija zbog računanja roka za žalbu, omogućavanja pojašnjenja tenderske dokumentacije, prijema naknadnih eventalnih izmjena i/ili dopuna tenderske dokumentacije, a u skorijoj budućnosti i učešća ponuđača u e-aukciji, a nakon toga i u potpunim elektronskim nabavama.
Naime, Agencija za javne nabave će u skoroj budućnosti u operativnu primjenu pustiti i modul sustava koji omogućava e-aukciju. Preduslov za provođenje e-aukcije je da ugovorno tijelo mora objaviti tendersku dokumentaciju na Portalu, dok je učešće ponuditelja u e-aukciji omogućeno samo za registrovane ponuditelje koji su preuzeli tendersku dokumentaciju na Portalu. One ponuditelje koji ne preuzmu tendersku dokumentaciju na Portalu ugovorno tijelo ne može „pozvati“ na učešće u e-aukciji prilikom zakazivanja iste, jer ih sustav „ne prepoznaje“.
Također, sustav „E-nabave“ je i razvijen u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima, te u skladu s tim postoje određene validacije. Naime, u situaciji kada je tenderska dokumentacija objavljena na Portalu javnih nabava i kada ugovorno tijelo objavljuje obavijesti o dodjeli ugovora, odnosno dostavlja izvješća, tada sustav omogućava odabir samo onih ponuditelja koje je sam sustav evidentirao kao ponuditelje koji su preuzeli tenderske dokumentacije na Portalu.
Također smatramo za bitnim istaći da sustav „E-nabave“ operateru, odnosno članovima povjerenstva za nabave na datom postupku, šalje sustavsku i e-mail notifikaciju prilikom preuzimanja tenderske dokumentacije od strane ponuditelja. Pored toga, sustav „E-nabave“ omogućava kreiranje izvješća o preuzimanju tenderske dokumentacije, što ugovorno tijelo treba i učiniti u procesu analize i ocjene ponuda. Stoga, u procesu evaluacije ponuda, ponuda ponuditelja koji nije direktno preuzeo tendersku dokumentaciju na Portalu javnih nabava ne može biti predmetom ocjene.
S druge strane, kada ponuditelj preuzme tendersku dokumentaciju, aktiviraju se dvije dodatne opcije u profilu ponuditelja. Naime, “klikom” na dugme na kojem se preuzima tenderska dokumentacija pojavlju se dva nova dugmeta, i to: dugme “Izvješće TD” koje omogućava ponuditelju da kreira izvješće o preuzimanju tenderske dokumentacije kao dokaz da je istu preuzeo, te dugme “Pitanja i odgovori” koje služi za pojašnjenja tenderske dokumentacije. Dakle, sve dok se ne preuzme tenderska dokumentacija sa Portala, dva navedena dugmeta ne postoje, što je sasvim logično, jer se izvješće kreira po preuzimanju tenderske dokumentacije, a i pojašnjenja iste se mogu tražiti isključivo po njenom preuzimanju.
Dakle, da bi učestvovao u postupku javne nabave za koji je tenderska dokumentacija objavljena na Portalu javnih nabava, nije dovoljno da ponuditelj bude registriran i aktiviran, već i da direktno preuzme tendersku dokumentaciju za konkretni postupak. Onog momenta kada ponuditelj preuzme tendersku dokumentaciju, ima mogućnost, kao što je već i navedeno, da zahtijeva pojašnjenje tenderske dokumentacije, da sam kreira izvješće o preuzimanju iste kao dokaz preuzimanja i kao dokaz blagovremenosti evenutalnih korištenja pravnih lijekova.