Pitanje obveze uplaćivanja naknade za pokretanje žalbenog postupka unutar već pokrenutog žalbenog postupka, kada o prvoj žalbi za koju jeste plaćena naknada nije u cjelosti i potpuno meritorno odlučeno, odnosno da li se naknada za pokretanje žalbenog postupka treba plaćati više puta u okviru istog žalbenog postupka?
Članak 100. Zakona o javnim nabavama ( u daljem tekstu:Zakon) propisuje postupak ugovornog tijela po žalbi. Stavak (3) članka 100. Zakona glasi:"Ako u roku za izjavljivanje žalbe nije dostavljen dokaz iz članka 105. stavak (1) točka i) ovog zakona o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka, u iznosu propisanom člankom 108. ovog zakona, na temelju kojeg se može nesumnjivo utvrditi da je transakcija izvršena, ugovorno tijelo odbaciće žalbu kao neurednu bez pozivanja žalitelja na dopunu ili ispravak. Na ovaj zaključak ugovornog tijela žalitelj nema pravo žalbe URŽ-u i on je konačan. Protiv ovog zaključka žalitelj može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema. Tužba za pokretanje upravnog spora ne odgađa izvršenje pobijanog zaključka ako Sud Bosne i Hercegovine drugačije ne odluči."
Novina u ovoj odredbi je procjena urednosti žalbe, što prethodnim zakonskim rješenjem nije bilo predviđeno.
Urednost žalbe je jedna od ključnih pretpostavki za meritorno rješavanje iste.
Takođe, dosadašnjim zakonskim rješenjem postojala je obveza da se naknada za pokretanje žalbenog postupka plati tek u fazi postupka pred Uredom za razmatranje žalbi Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: URŽ), što je, pored ostalog, dovelo do pojave negativnog fenomena „profesionalnih“ žalbi i enormne zloupotrebe žalbenog postupka.
Ovom zakonskom intervencijom je sada, za razliku od ranijeg rješenja, normirano da se dokaz o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka mora dostaviti u roku za izjavljivanje žalbe. U suprotnom, ugovorni organ odbacit će žalbu kao neurednu bez pozivanja žalitelja na dopunu ili ispravak. Na ovaj zaključak ugovornog tijela žalitelj nema pravo žalbe URŽ-u i on je konačan. Protiv ovog zaključka žalitelj može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana primitka. Tužba za pokretanje upravnog spora ne odgađa izvršenje pobijanog zaključka ako Sud Bosne i Hercegovine drugačije ne odluči.
Plaćanje naknade za pokretanje žalbenog postupka i dostava dokaza u roku za izjavljivanje žalbi pred prvostupawskim tijelom bi trebao smanjiti broj žalbi čiji je cilj izigravanje svrhe sustava pravne zaštite u javnim nabavama i njezina zloupotreba, a ne na ozbiljno ukazivanje na određene nepravilnosti u postupcima javnih nabava.
Dakle, ukoliko u roku za izjavljivanje žalbe ne bude dostavljen dokaz o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka u iznosu koji je određen Zakonom, takvu žalbu će ugovorno tijelo odbaciti zaključkom kao neurednu bez pozivanja žalitelja na dopunu, protiv kojeg se može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine.
Nedostavljanje dokaza o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka smatra se neotklonjivim nedostatkom žalbe.
Što se tiče izjavljivanja žalbe više puta i s tim u vezi plaćanja za iniciranje žalbenog postuka, u postupku javne nabave propisana je mogućnost iniciranja postupka zaštite prava više puta tokom trajanja postupka ukoliko postoji povreda Zakona o javnim nabavama na štetu prava žalitelja ili njegovog pravnog interesa.
Svakim iniciranjem postupka pravne zaštite i pravnog interesa u bilo kojem smislu potrebno je ispuniti relevantne pretpostavke da bi se žalbeni postupak uspješno inicirao, odvijao i okončao, pri čemu navedene pretpostavke uključuju i ispunjenje zahtjeva za uplatu naknade za iniciranje žalbenog postupka.
U suprotnom, ne bi se postigao cilj koji se navedenim izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavama treba postići, između ostalog da se eliminiraju „profesionalni žalitelji“, a sve u krajnjem cilju i svrsi nesmetanog i efikasnog odvijanja procesa zaštite prava i pravnog interesa.