Da li ugovorno tijelo može odobriti naknadno podugovaranje ako se ponuditelj o tome u svojoj ponudi nije izjasnio?
Odredbom članka 53. stav (1) Zakona o javnim nabavama (u daljem tekstu: Zakon) određeno je da ugovorno tijelo...

Odredbom članka 53. stav (1) Zakona o javnim nabavama (u daljem tekstu: Zakon) određeno je da ugovorno tijelo priprema tendersku dokumentaciju u skladu s odredbama ovog zakona i podzakonskim aktima. U tenderskoj dokumentaciji, ugovorno tijelo dat će potpune informacije o uvjetima ugovora i postupcima dodjele ugovora, koji su ponuditeljima dovoljni za pripremu svojih ponuda na stvarno konkurentskoj osnovi.

Nadalje, člankom 44. stavak (1) Zakona određeno je da u skladu s minimumom zahtijevanih kvalifikacijskih uvjeta koje kandidati i ponuditelji treba da ispunjavaju, a koji su utvrđeni u tenderskoj dokumentaciji, ugovorno tijelo ocjenjuje i provjerava da li je kandidat ili ponuditelj kompetentan, pouzdan i sposoban da izvrši ugovor. Stavkom (2) navedenog članka određeno je da u skladu sa stavkom (1) ovog članka, ugovorno tijelo u tenderskoj dokumentaciji navodi minimum zahtjeva za kvalifikaciju kandidata ili ponuditelja u pogledu njihove osobne situacije u skladu s člankom 45. Zakona, njihovu podobnost za obavljanje profesionalne djelatnosti u skladu s člankom 46. Zakona, njihovo ekonomsko i financijsko stanje u skladu s člankom 47. Zakona, te njihove tehničke i/ili profesionalne sposobnosti u skladu s člankom 48. Zakona. Svrha primjene tih kriterija da se provjeri da li su dobavljači u stanju da izvrše ugovor u skladu sa zahtjevima ugovornog tijela.

Dakle, Zakon ne definira maksimum kvalifikacijskih uvjeta, nego u svakom slučaju ti zahtjevi moraju biti povezani i proporcionalni sa predmetom ugovora i ne smiju imati restriktivan učinak na konkurenciju. Ključno je da se uzme u obzir pravedna i otvorena konkurencija pri utvrđivanju zahtjeva za kvalifikaciju. Ne smiju se utvrditi zahtjevi kojim bi se određeni ponuditelji ili grupe ponuditelja isključile iz sudjelovanja u postupku za predmetni ugovor. Također, utvrđivanjem nerealno visokih uvjeta za sudjelovanje u odnosu na predmet nabave, ugovorno tijelo ograničava konkurenciju, što je suprotno osnovnim načelima definiranim u članku 3. Zakona.

U skladu sa naprijed navedenim, ugovorno tijelo u tenderskoj dokumentaciji mora detaljno navesti sve svoje potrebe i zahtjeve, kako bi ponuditelji mogli odgovoriti na iste i ponuditi ono što ugovorno tijelo uistinu traži i treba. Dakle, tenderska dokumentacija mora sadržavati detaljne zahtjeve i potrebe ugovornog tijela, koje su svi sudionici  u postupku dužni ispuniti. Isto tako, ponude moraju u potpunosti zadovoljavati sve zahtjeve ugovornog tijela, da bi bile prihvatljive i kao takve evaluirane u daljem postupku dodjele ugovora. 

Dakle, tenderska dokumentacija pruža relevantne informacije o konkretnom predviđenom ugovoru, koje su predočene na način koji omogućava gospodarskim subjektima da pripreme ponude samo na osnovu sadržaja u tenderskoj dokumentaciji. Ovo znači da se sve informacije koje su nužne za opis uvjeta predviđenog ugovora nalaze u tenderskoj dokumentaciji, ali da se isto tako daje samo onoliko informacija koliko je potrebno da se ostavi prostor za stvarnu konkurenciju za predviđeni ugovor.

Nadalje, odredbom članka 73. Zakona propisano je da ugovorno tijelo ne može zabraniti podugovaranje, ali može tražiti od kandidata/ponuditelja da se izjasni da li namjerava dio ugovora podugovaranjem prenijeti na treće strane. Ako se kandidat/ponuditelj izjasni da namjerava dio ugovora podugovaranjem prenijeti na treće strane, ugovorno tijelo dužno je u ugovor o javnoj nabavi unijeti tu odredbu kao osnov za zaključivanje podugovora između izabranog ponuditelja  i podugovarača.
  
Člankom 73. stavak (3) Zakona je propisano da ponuditelj kojem je dodijeljen ugovor neće sklapati podugovor ni o jednom bitnom dijelu ugovora bez prethodnog pismenog odobrenja ugovornog tijela. Elementi ugovora koji se podugovaraju i identitet podizvođača obavezno se priopćavaju  ugovornom tijelu  blagovremeno, prije sklapanja podugovora. 

Ugovorno tijelo može izvršiti provjeru kvalifikacija podugovarača u skladu s člankom 44. ovog zakona i obavijestiti dobavljača o svojoj odluci najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema obavijesti o podizvođaču. U slučaju odbijanja podizvođača, ugovorno tijelo dužno je navesti objektivne razloge odbijanja. Dakle, nakon što ugovor o javnoj nabavi bude zaključen, pristupa se podugovaranju ako je isto bilo predviđeno u izabranoj ponudi. Naime, ugovorno tijelo zadržava pravo da provjeri podizvođača, ukoliko smatra da je to opravdano. Tu odluku donosi na osnovu prirode predmeta nabave, odnosno složenosti same nabave. Što znači da je provjera podizvođača ostavljena na dispoziciji ugovornom tijelu, koji na koncu snosi posljedice i rizik ukoliko ne provjeri podizvođača.
 
Međutim, važno je istaknuti da je takav uslov ugovorno tijelo dužno i predvidjeti u tenderskom dokumentacijom. U suprotnom, ukoliko ugovorno tijelo nije tenderskom dokumentacijom predvidio provjeru kvalifikacije podizvođača, u tom slučaju nije dozvoljeno vršiti naknadno provjeru, jer je isto suprotno općim principima Zakona.

Isti princip važi i za ponuditelja, ukoliko se ponuditelj u svojoj ponudi izjasni da nema namjeru da podugovara dio ugovora, onda ugovorno tijelo ima pravo da odbije podugovaranje koje ponuđač zatraži naknadno.

Nadalje, člankom 3. stavak (2) točka e) podtočka 6) Naputka za pripremu modela tenderske dokumentacije i ponuda („Službeni glasnik BiH, br. 90/14 i 20/15) propisano je da tenderska dokumentacija između ostalih podataka sadrži odredbe koje se odnose na podugovaranje, uvjeti  koji se zahtjevaju za podugovaranje.

Takođe, člankom 9. stavak (4) navedenog Naputka propisano je da obrazac za ponudu najmanje sadrži podatke o podizvođačima, ako je moguće i/ili podatke o dijelu ugovora o javnoj nabavi, ako se dio ugovora o javnoj nabavi daje u podugovor. Dakle, iz navedene odredbe Zakona je vidljivo, da ugovorno tijelo ne može zabraniti podugovaranje, te ponuditelj u svojoj ponudi navodi ako je to moguće podatke o podizvođačima i/ili podatke o dijelu ugovora o javnoj nabavi, koji će biti predmet podugovaranja.
 
Sukladno navedenom, ugovorno tijelo ne može zabraniti podugovaranje, ugovorno tijelo u tenderskoj dokumentaciji određuje koju referencu ili reference kandidati, odnosno ponuditelji trebaju osigurati i za koje razdoblje, kako bi dokazali svoju tehničku i profesionalnu sposobnost. 

Kandidat/ponuditelj može (gdje je to odgovarajuće i za određeni ugovor) u ponudi naznačiti da raspolaže kapacitetima drugih subjekata, bez obzira na pravnu prirodu odnosa koji s njima ima. U tom slučaju, mora dokazati ugovornom tijelu da će na raspolaganju imati potrebne resurse. Kandidate/ponuditelje koji ne dostave zahtijevanu dokumentaciju ili koji istu dostave, ali ne ispunjavaju postavljene uvjete, ugovorno tijelo odbacuje.