VAŽNO OBAVJEŠTENJE vezano za preuzimanje TD sa Portala e-Nabavke
U posljednje vrijeme je primijećeno da pojedini ponuđači koji su registrovani u sistemu “E-nabavke, bez namjere da učestvuju u postupku javne nabavke

Poštovani,
 
U posljednje vrijeme je primijećeno da pojedini ponuđači koji su registrovani u sistemu “E-nabavke, bez namjere da učestvuju u postupku javne nabavke, vrše preuzimanje tenderske dokumentacije sa Portala javnih nabavki koju šalju svojim klijentima (drugim ponuđačima) na različite načine (poštom, faksom, mailom, uputom na određeni link, i sl.), pružajući im na taj način svoju uslugu. Ističemo da ponuđač koji na takav način dođe u posjed tenderske dokumentacije, odnosno koji lično ne preuzme tendersku dokumentaciju sa Portala, ne može biti učesnik u datom postupku javne nabavke, jer se radi o načinu koji nije predviđen članom 55. Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon).
 
Naime, član 55. Zakona u stavu (1) definiše moguće načine preuzimanja tenderske dokumentacije, i to:
 
a) lično preuzimanje u prostorijama ugovornog organa;
b) na pismeni zahtjev kandidata/ponuđača;
c) zajedno s pozivom za dostavu ponuda;
d) objavljivanjem tenderske dokumentacije na portalu javnih nabavki na što će ukazati u obavještenju o nabavci, u skladu s podzakonskim aktom koji donosi Agencija.
 
U skladu sa tačkom d) navedene odredbe Zakona, Uputstvo o uslovima i načinu objavljivanja obavještenja i dostavljanja izvještaja u postupcima javnih nabavki u informacionom sistemu „E-nabavke“ („Službeni glasnik BiH“, br. 90/14 i 53/15), između ostalog, reguliše i pitanje objave i preuzimanja tenderske dokumentacije, te u vezi s tim, i pojašnjenje tenderske dokumentacije.
 
Član 9. stav (4) navedenog uputstva izričito navodi da ako ugovorni organ objavi tendersku dokumentaciju u sistemu „E-nabavke“, tenderska dokumentacija se ne može dostavljati na druge načine predviđene članom 55. stav (1) tač. a)-c) Zakona.
 
Također, član 10. stav (1) Uputstva omogućava preuzimanje tenderske dokumentacije isključivo nakon završenog postupka registracije. Ističemo da je sam postupak registracije je vrlo jednostavan, kratko traje i prije svega je besplatan. Postupak registracije i nakon toga preuzimanje tenderske dokumentacije je neophodno iz više razloga, ali prije svega zbog same identifikacije ponuđača za dati postupak javne nabavke, momenta preuzimanja tenderske dokumentacija zbog računanja roka za žalbu, omogućavanja pojašnjenja tenderske dokumentacije, prijema naknadnih eventalnih izmjena i/ili dopuna tenderske dokumentacije, a u skorijoj budućnosti i učešća ponuđača u e-aukciji, a nakon toga i u potpunim elektronskim nabavkama.
 
Naime, Agencija za javne nabavke će u skoroj budućnosti u operativnu primjenu pustiti i modul sistema koji omogućava e-aukciju. Preduslov za provođenje e-aukcije je da ugovorni organ mora objaviti tendersku dokumentaciju na Portalu, dok je učešće ponuđačima u e-aukciji omogućeno samo za registrovane ponuđače koji su preuzeli tendersku dokumentaciju na Portalu. One ponuđače koji ne preuzmu tendersku dokumentaciju na Portalu ugovorni organ ne može „pozvati“ na učešće u e-aukciji prilikom zakazivanja iste, jer ih sistem „ne prepoznaje“.
 
Također, sistem „E-nabavke“ je i razvijen u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima, te u skladu s tim postoje određene validacije. Naime, u situaciji kada je tenderska dokumentacija objavljena na Portalu javnih nabavki i kada ugovorni organ objavljuje obavještenja o dodjeli ugovora, odnosno dostavlja izvještaje, tada sistem omogućava odabir samo onih ponuđača koje je sam sistem evidentirao kao ponuđače koji su preuzeli tenderske dokumentacije na Portalu.
 
Također smatramo za bitnim istaći da sistem „E-nabavke“ operateru, odnosno članovima komisije za nabavke na datom postupku, šalje sistemsku i e-mail notifikaciju prilikom preuzimanja tenderske dokumentacije od strane ponuđača. Pored toga, sistem „E-nabavke“ omogućava kreiranje izvještaja o preuzimanju tenderske dokumentacije, što ugovorni organ treba i učiniti u procesu analize i ocjene ponuda. Stoga, u procesu evaluacije ponuda, ponuda ponuđača koji nije direktno preuzeo tendersku dokumentaciju na Portalu javnih nabavki ne može biti predmetom ocjene.
 
S druge strane, kada ponuđač preuzme tendersku dokumentaciju, aktiviraju se dvije dodatne opcije u profilu ponuđača. Naime, “klikom” na dugme na kojem se preuzima tenderska dokumentacija pojavlju se dva nova dugmeta, i to: dugme “Izvještaj TD” koje omogućava ponuđaču da kreira izvještaj o preuzimanju tenderske dokumentacije kao dokaz da je istu preuzeo, te dugme “Pitanja i odgovori” koje služi za pojašnjenja tenderske dokumentacije. Dakle, sve dok se ne preuzme tenderska dokumentacija sa Portala, dva navedena dugmeta ne postoje, što je sasvim logično, jer se izvještaj kreira po preuzimanju tenderske dokumentacije, a i pojašnjenja iste se mogu tražiti isključivo po njenom preuzimanju.
 
Dakle, da bi učestvovao u postupku javne nabavke za koji je tenderska dokumentacija objavljena na Portalu javnih nabavki, nije dovoljno da ponuđač bude registrovan i aktiviran, već i da direktno preuzme tendersku dokumentaciju za konkretni postupak. Onog momenta kada ponuđač preuzme tendersku dokumentaciju, ima mogućnost, kao što je već i navedeno, da zahtijeva pojašnjenje tenderske dokumentacije, da sam kreira izvještaj o preuzimanju iste kao dokaz preuzimanja i kao dokaz blagovremenosti evenutalnih korištenja pravnih lijekova.