Uplata naknade za pokretanje žalbenog postupka više puta u okviru istog žalbenog postupka
Pitanje obaveze uplaćivanja naknade za pokretanje žalbenog postupka unutar već pokrenutog žalbenog postupka, kada o...

Pitanje obaveze uplaćivanja naknade za pokretanje žalbenog postupka unutar već pokrenutog žalbenog postupka, kada o prvoj žalbi za koju jeste plaćena naknada nije u cjelosti i potpuno meritorno odlučeno, odnosno da li se naknada za pokretanje žalbenog postupka treba plaćati više puta u okviru istog žalbenog postupka?

Član 100. Zakona o javnim nabavkama ( u daljem tekstu:Zakon) propisuje postupak ugovornog organa po žalbi. Stav (3) člana 100. Zakona glasi:"Ako u roku za izjavljivanje žalbe nije dostavljen dokaz iz člana 105. stav (1) tačka i) ovog zakona o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka, u iznosu propisanom članom 108. ovog zakona, na osnovu kojeg se može nesumnjivo utvrditi da je transakcija izvršena, ugovorni organ odbaciće žalbu kao neurednu bez pozivanja žalioca na dopunu ili ispravak. Na ovaj zaključak ugovornog organa žalilac nema pravo žalbe KRŽ-u i on je konačan. Protiv ovog zaključka žalilac može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema. Tužba za pokretanje upravnog spora ne odgađa izvršenje pobijanog zaključka ako Sud Bosne i Hercegovine drugačije ne odluči."

Novina u ovoj odredbi je procjena urednosti žalbe, što prethodnim zakonskim rješenjem nije bilo predviđeno. 

Urednost žalbe je jedna od ključnih pretpostavki za meritorno rješavanje iste. 

Takođe, dosadašnjim zakonskim rješenjem postojala je obaveza da se naknada za pokretanje žalbenog postupka plati tek u fazi postupka pred Kancelarijom za razmatranje žalbi Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: KRŽ), što je, pored ostalog, dovelo do pojave negativnog fenomena „profesionalnih“ žalbi i enormne zloupotrebe žalbenog postupka.

Ovom zakonskom intervencijom je sada, za razliku od ranijeg rješenja, normirano da se dokaz o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka mora dostaviti u roku za izjavljivanje žalbe. U suprotnom, ugovorni organ odbaciće žalbu kao neurednu bez pozivanja žalioca na dopunu ili ispravak. Na ovaj zaključak ugovornog organa žalilac nema pravo žalbe KRŽ-u i on je konačan. Protiv ovog zaključka žalilac može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema. Tužba za pokretanje upravnog spora ne odgađa izvršenje pobijanog zaključka ako Sud Bosne i Hercegovine drugačije ne odluči.

Plaćanje naknade za pokretanje žalbenog postupka i dostava dokaza u roku za izjavljivanje žalbi pred prvostepenim organom bi trebao smanjiti broj žalbi čiji je cilj izigravanje svrhe sistema pravne zaštite u javnim nabavkama i njene zloupotrebe, a ne na ozbiljno ukazivanje  na određene nepravilnosti u postupcima javnih nabavki. 

Dakle, ukoliko u roku za izjavljivanje žalbe ne bude dostavljen dokaz o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka u iznosu koji je određen Zakonom, takvu žalbu će ugovorni organ odbaciti zaključkom kao neurednu bez pozivanja žalioca na dopunu, protiv kojeg se može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine. 

Nedostavljanje dokaza o plaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka smatra se neotklonjivim nedostatkom žalbe. 

Što se tiče izjavljivanja žalbe više puta i s tim u vezi plaćanja za iniciranje žalbenog postuka, u postupku javne nabavke propisana je mogućnost iniciranja postupka zaštite prava više puta tokom trajanja postupka ukoliko postoji povreda Zakona o javnim nabavkama na štetu prava  žalioca ili njegovog pravnog interesa.

Svakim iniciranjem postupka pravne zaštite i pravnog interesa u bilo kojem smislu potrebno je ispuniti relevantne pretpostavke da bi se žalbeni postupak uspješno inicirao, odvijao i okončao, pri čemu navedene pretpostavke uključuju i ispunjenje zahtjeva za uplatu naknade za iniciranje žalbenog postupka.

U suprotnom, ne bi se postigao cilj koji se navedenim izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama treba postići, između ostalog da se eliminišu „profesionalni žalioci“, a sve u krajnjem cilju i svrsi nesmetanog i efikasnog odvijanja procesa zaštite prava i pravnog interesa.