Da li ugovorni organ može provoditi postupke javne nabavke u toku objave privremenog plana javnih nabavki/privremeno finansiranje?
Članom 17. stav (1) Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon) propisano je da ugovorni organ započinje...

Članom 17. stav (1) Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon) propisano je da ugovorni organ započinje postupak javne nabavke ako je nabavka predviđena u planu nabavke.

Stav (5) navedenog člana Zakona propisuje da ugovorni organ objavljuje plan nabavki na portalu javnih nabavki, i to najkasnije u roku od 30 dana od dana usvajanja budžeta, odnosno finansijskog plana ili drugog dokumenta kojim se odobravaju sredstva za nabavke, u formi i na način kako je definisano u sistemu „e-Nabavke“.

Nadalje, stav (6) propisuje da u slučaju neusvajanja budžeta, odnosno finansijskog plana ili drugog dokumenta kojim se odobravaju sredstva za nabavke, ugovorni organ objavljuje privremeni plan javnih nabavki za period privremenog finansiranja.

Važno je naglasiti da je faza planiranja jako važna u lancu nabavke i treba joj posvetiti veliku pažnju. Plan javnih nabavki je zvanični dokument u kojem se detaljno planira potrošnja javnih sredstava putem provođenja jednog od postupaka javne nabavke koji su propisani Zakonom. Također, ugovorni organi bi trebali blagovremeno donijeti planove nabavki, u skladu sa budžetom, odnosno finansijskim planom. Budžetom/finansijskim planom se u većini slučajeva ne razrađuje detaljno potrošnja finansijskih sredstava, nego se sredstva planiraju u okviru određenih budžetskih pozicija bez detaljne razrade kojom se definira u koje će namjene biti potrošena. Obaveza svakog ugovornog organa je da transparentno i ekonomično troši javna sredstva, te iz toga proizilazi da se namjena budžetska sredstava mora predvidjeti i detaljno planirati.

Prema tome, plan nabavki za određenu budžetsku/finansijsku godinu sadrži javne nabavke koje ugovorni organ planira pokrenuti i provesti u toj konkretnoj godinu za koju se plan nabavki i donosi. Ukoliko ugovorni organ iz nekog razloga ne usvoji budžet odnosno finansijski plan ili drugi dokument kojim se odobravaju sredstva za nabavke, u tom slučaju objavljuje privremeni plan nabavki koji vrijedi za period privremenog finansiranja.

U slučaju hitnih nabavki, koje nisu predviđene planom nabavki, ili određenih izmjena plana moguće je da se plan nabavke izmijeni, tj. dopuni sa tom novonastalom nabavkom. 
Nadalje, osnovno pravilo sistema javnih nabavki je osiguranje finansijskih sredstava, prije pokretanja postupka javne nabavke. To bi u osnovi trebalo da bude osnovni postulat sistema javnih nabavki, a u cilju najučinkovitijeg korištenja javnih sredstava, što impliciraju odredbe člana 17. Zakona koje propisuju uslove za početak postupka javne nabavke, ali neizravno i člana 18. koji propisuje da odluka ili rješenje o pokretanju postupka javne nabavke obavezno ima između ostalog sadržavati podatke o izvoru - načinu finansiranja.

Dakle, u slučaju neusvajanja budžeta, odnosno finansijskog plana ili drugog dokumenta kojim se odobravaju sredstva za nabavke, ugovorni organ objavljuje privremeni plan javnih nabavki za period privremenog finansiranja. Nakon što se usvoji budžet odnosno finansijski plan ugovorni organ donosi i objavljuje plan javnih nabavki.