Da li ugovorni organ može odobriti naknadno podugovaranje ako se ponuđač o tome u svojoj ponudi nije izjasnio?
Odredbom člana 53. stav (1) Zakona o javnim nabavka (u daljem teksu: Zakon) određeno je da ugovorni organ priprema...

Odredbom člana 53. stav (1) Zakona o javnim nabavka (u daljem teksu: Zakon) određeno je da ugovorni organ priprema tendersku dokumentaciju u skladu s odredbama ovog zakona i podzakonskim aktima. U tenderskoj dokumentaciji, ugovorni organ dat će potpune informacije o uslovima ugovora i postupcima dodjele ugovora, koji su ponuđačima dovoljni za pripremu svojih ponuda na stvarno konkurentskoj osnovi.

Nadalje, članom 44. stav (1) Zakona određeno je da u skladu s minimumom zahtijevanih kvalifikacionih uslova koje kandidati i ponuđači treba da ispunjavaju, a koji su utvrđeni u tenderskoj dokumentaciji, ugovorni organ ocjenjuje i provjerava da li je kandidat ili ponuđač kompetentan, pouzdan i sposoban da izvrši ugovor. Stavom (2) navedenog člana određeno je da u skladu sa stavom (1) ovog člana, ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji navodi minimum zahtjeva za kvalifikaciju kandidata ili ponuđača u pogledu njihove lične situacije u skladu s članom 45. Zakona, njihovu podobnost za obavljanje profesionalne djelatnosti u skladu s članom 46. Zakona, njihovo ekonomsko i finansijsko stanje u skladu s članom 47. Zakona, te njihove tehničke i/ili profesionalne sposobnosti u skladu s članom 48. Zakona. Svrha primjene tih kriterija da se provjeri da li su dobavljači u stanju da izvrše ugovor u skladu sa zahtjevima ugovornog organa.

Dakle, Zakon ne definiše maksimum kvalifikacionih uslova, nego u svakom slučaju ti zahtjevi moraju biti povezani i proporcionalni sa predmetom ugovora i ne smiju imati restriktivan efekat na konkurenciju. Ključno je da se uzme u obzir pravična i otvorena konkurencija pri utvrđivanju zahtjeva za kvalifikaciju. Ne smiju se utvrditi zahtjevi kojim bi se određeni pouđači ili grupe ponuđača isključile iz učešća u postupku za predmetni ugovor. Također, utvrđivanjem nerealno visokih uslova za učešće u odnosu na predmet nabavke, ugovorni organ ograničava konkurenciju, što je suprotno osnovnim princima definisanim u članu 3. Zakona.

U skladu sa naprijed navedenim, ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji mora detaljno navesti sve svoje potrebe i zahtjeve, kako bi ponuđači mogli odgovoriti na iste i ponuditi ono što ugovorni organ uistinu traži i treba. Dakle, tenderska dokumentacija mora sadržavati detaljne zahtjeve i potrebe ugovornog organa, koje su svi učesnici u postupku dužni ispuniti. Isto tako, ponude moraju u potpunosti zadovoljavati sve zahtjeve ugovornog organa, da bi bile prihvatljive i kao takve evaluirane u daljem postupku dodjele ugovora. 

Dakle, tenderska dokumentacija pruža relevantne informacije o konkretnom predviđenom ugovoru, koje su predočene na način koji omogućava privrednim subjektima da pripreme ponude samo na osnovu sadržaja u tenderskoj dokumentaciji. Ovo znači da se sve informacije koje su neophodne za opis uslova predviđenog ugovora nalaze u tenderskoj dokumentaciji, ali da se isto tako daje samo onoliko informacija koliko je potrebno da se ostavi prostor za stvarnu konkurenciju za predviđeni ugovor.

Nadalje, odredbom člana 73. Zakona propisano je da ugovorni organ ne može zabraniti podugovaranje, ali može tražiti od kandidata/ponuđača da se izjasni da li namjerava dio ugovora podugovaranjem prenijeti na treće strane. Ako se kandidat/ponuđač izjasni da namjerava dio ugovora podugovaranjem prenijeti na treće strane, ugovorni organ dužan je u ugovor o javnoj nabavci unijeti tu odredbu kao osnov za zaključivanje podugovora između izabranog ponuđača i podugovarača.
  
Članom 73. stav (3) Zakona je propisano da ponuđač kojem je dodijeljen ugovor neće sklapati podugovor ni o jednom bitnom dijelu ugovora bez prethodnog pismenog odobrenja ugovornog organa. Elementi ugovora koji se podugovaraju i identitet podizvođača obavezno se saopćavaju ugovornom organu blagovremeno, prije sklapanja podugovora.
 
Ugovorni organ može izvršiti provjeru kvalifikacija podugovarača u skladu s članom 44. ovog zakona i obavijestiti dobavljača o svojoj odluci najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema obavještenja o podizvođaču. U slučaju odbijanja podizvođača, ugovorni organ dužan je navesti objektivne razloge odbijanja. Dakle, nakon što ugovor o javnoj nabavci bude zaključen, pristupa se podugovaranju ako je isto bilo predviđeno u izabranoj ponudi. Naime, ugovorni ogan zadržava pravo da provjeri podizvođača, ukoliko smatra da je to opravdano. Tu odluku donosi na osnovu prirode predmeta nabavke, odnosno složenosti same nabavke. Što znači da je provjera podizvođača ostavljena na dispoziciji ugovornom organu, koji na koncu snosi posljedice i rizik ukoliko ne provjeri podizvođača.
 
Međutim, važno je istaknuti da je takav uslov ugovorni oragan dužan i predvidjeti u tenderskom dokumentacijom. U suprotnom, ukoliko ugovorni organ nije tenderskom dokumentacijom predvidio provjeru kvalifikacije podizvođača, u tom slučaju nije dozvoljeno vršiti naknadno provjeru, jer je isto suprotno općim principima Zakona.

Isti princip važi i za ponuđača, ukoliko se ponuđač u svojoj ponudi izjasni da nema namjeru da podugovara dio ugovora, onda ugovorni organ ima pravo da odbije podugovaranje koje ponuđač zatraži naknadno.

Nadalje, članom 3. stav stav (2) tačka e) alineja 6) Uputstva za pripremu modela tenderske dokumentacije i ponuda („Službeni glasnik BiH, br. 90/14 i 20/15) propisano je da tenderska dokumentacija između ostalih podataka sadži odredbe koje se odnose na podugovaranje, uslovi koji se zahtjevaju za podugovaranje.

Takođe, članom 9. stav (4) navedenog Uputstva propisano je da obrazac za ponudu najmanje sadrži podatke o podizvođačima, ako je moguće i/ili podatke o dijelu ugovora o javnoj nabavci, ako se dio ugovora o javnoj nabavci daje u podugovor. Dakle, iz navedene odredbe Zakona je vidljivo, da ugovorni organ ne može zabraniti podugovaranje, te ponuđač u svojoj ponudi navodi ako je to moguće podatke o podizvođačima i/ili podatke o dijelu ugovora o javnoj nabavci, koji će biti predmet podugovaranja.
 
Shodno navedenom, ugovorni organ ne može zabraniti podugovaranje, ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji precizira koju referencu ili reference kandidati, odnosno ponuđači trebaju osigurati i za koji period, kako bi dokazali svoju tehničku i profesionalnu sposobnost. 

Kandidat/ponuđač može (gdje je to odgovarajuće i za određeni ugovor) u ponudi naznačiti da raspolaže kapacitetima drugih subjekata, bez obzira na pravnu prirodu odnosa koji s njima ima. U tom slučaju, mora dokazati ugovornom organu da će na raspolaganju imati potrebne    resurse. Kandidate/ponuđače koji ne dostave zahtijevanu dokumentaciju ili koji istu dostave,   ali ne ispunjavaju postavljene uslove, ugovorni organ odbacuje.