Da li ugovorni organ može zahtjevati obrazloženje neprirodno niske ponuđene cijene nakon završetka e-Aukcije?
Članom 3. stav (1) Pravilnika o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije (u daljem tekstu: Pravilnik) je propisano da...

Članom 3. stav (1) Pravilnika o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije (u daljem tekstu: Pravilnik) je propisano da prije zakazivanja e-Aukcije ugovorni organ u sistem e-Nabavke unosi sve prihvatljive ponude.

Prihvatljivost ponuda u smislu ove odredbe Pravilnika, se može cijeniti isključivo u vidu odredbe člana 2. stav (1) tačka l) Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon), koji definiše da ponuda je dokument koji podnosi ponuđač, pri čemu nudi isporuku robe, pružanje usluge ili izvođenje radova, pod uslovima koje određuje ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji. Ponuda može biti: 

1) prihvatljiva - ako ispunjava sve uslove koji se traže tenderskom dokumentacijom,
2) neprihvatljiva - ako ne ispunjava uslove koji se traže tenderskom dokumentacijom

Dakle, prihvatljivost/neprihvatljivost ponude se cijeni isključivo u odnosu na uslove koji se traže tenderskom dokumentacijom, odnosno ispunjavanja istih. U smislu navedene odredbe, prihvatljivost ponuda se ne može cijeniti u odnosu na bilo koje druge uslove van onih utvrđenih tenderskom dokumentacijom.

Nadalje, član 66. stav (1) Zakona propisuje da ukoliko ugovorni organ ocijeni da je ponuđena cijena neprirodno niska, pismeno će od ponuđača zahtijevati da obrazloži ponuđenu cijenu. Ako ponuđač ugovornom organu ne ponudi osnovano obrazloženje, koje može između ostalog sadržavati i poređenje sa cijenama na tržištu, ugovorni organ će odbaciti ponudu. 

U skladu sa navedenom odredbom, ugovorni ocijenjuje da li je ponuđena cijena neprirodno niska, te je samim time na dispoziciji ugovornog organa da ocijeni da li je određena ponuđena cijena neprirodno niska ili ne. Pored ove dispozitivne norme, članom 17. stav (7) Uputstva za pripremu modela tenderske dokumentacije i ponuda (u daljem tekstu: Uputstvo) propisani su uslovi kada je ugovorni organ obavezan da od ponuđača traži objašnjenje cijene ponude koju smatra neprirodno niskom, i to kada je:

a) cijena ponude za više od 50% niža od prosječne cijene preostalih prihvatljivih ponuda, ukoliko su primljene najmanje tri prihvatljive ponude, ili 
b) cijena ponude za više od 20% niža od cijene drugorangirane prihvatljive ponude.

Stavom (8) iste odredbe Uputstva je propisano da ugovorni organ može od ponuđača zatražiti objašnjenje ponuđene cijene, ako smatra da je ona neprirodno niska i iz drugih razloga navedenih u članu 66. Zakona.

Ugovornom organu nije zabranjeno da zahtjeva obrazloženje neprirodno niske cijene i prije zakazivanja i nakon završetka e-Aukcije. Naime, član 66. Zakona, ne definiše eksplicitno na koju ponuđenu cijenu se isto može zahtjevati već je to ostavljeno na dispozitiv ugovornom organu tj. da obrazloženje može zahtjevati kada „ocijeni“, odnosno „smatra“ da je „ponuđena cijena neprirodno niska“. Naravno, izuzetak obaveznosti provjere jeste gore pomenuta situacija definisana članom 17. stva (7) Uputstva.

Slijedom toga, ugovorni organ može ocijeniti da je određena cijena ponuda neprirodno niska i prije zakazivanja e-Aukcije ali i nakon njenog završetka.